wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Automatyzacja zmiany przełożeń

Posted in Bez kategorii  by admin
Luty 15th, 2018

Automatyczne sterowanie skrzynki przekładniowej ma miejsce wówczas, kiedy zarówno proces rozłączania sprzęgieł lub elementów ryglujących, jak i wybieranie właściwego przełożenia i przełączanie przekładni odbywa się samoczynnie, bez udziału kierowcy. Tak sterowane zespoły określa sie jako automatyczne. [podobne: Wypożyczalnia samochodów Gdańsk, Wypożyczalnia samochodów dostawczych, wynajem autokarów Kraków ]
Półautomatyczne sterowanie skrzynki przekładniowej polega na tym, że jedna (lub dwie) z trzech podstawowych czynności (rozłączanie sprzęgieł lub elementów ryglujących, wybieranie właściwego przełożenia albo przełączanie przekładni) wykonywana jest przez kierowcę, a pozostałe dwie czynności (lub tylko jedna) odbywają się samoczynnie. Tak sterowane zespoły określa się jako półautomatyczne.
Samoczynność zmiany przełożeń najłatwiej zapewnia się przez zainstalowanie w układzie napędowym bezstopniowej przekładni, której chwilowe przełożenie samoczynnie dostosowuje się do warunków obciążenia lub daje się zmieniac bez przerywania przenoszenia napędu. Opracowanie tego rodzaju przekładni nastręcza jednak sporo trudności i dotychczasowe osiągnięcia praktyczne w tej dziedzinie są raczej połowiczne. Do dziś rozpowszechniły się jedynie bezstopniowe przekładnie hydrokinetyczne, podczas gdy bezstopniowe przekładnie cierne i elektryczne znajdują tylko ograniczone zastosowanie. Wyjątek stanowi pasowa przekładnia Cierna, systemu VARIOMATIC (holenderskie samochody osobowe DAF). Obecnie liczne amerykańskie pojazdy ciężarowe i autobusy oraz ponad 800/0 samochodów osobowych produkowanych w USA wyposaża się w hydro-mechaniczne skrzynki przekładniowe (sprzęgła hydrokinetyczne lub przekładnie hydrokinetyczne współpracujące ze stopniowym przekładniami zębatymi), przeważnie automatyczne, rzadziej półautomatyczne. Natomiast w znacznej większości europejskich samochodów osobowych stosuje się wciąż jeszcze zwykłe układy napędowe, przy czym dość często spotyka się automatyczne wyprzęgniki i automatyczne sprzęgła, zapewniające tzw. dwupedałowe prowadzenie samochodu (brak pedału sprzęgła; każde ujęcie w rękę dźwigni zmiany biegów powoduje samoczynne wyłączenie sprzęgła, a wypuszczenie dźwigni z ręki — jego włączenie). Ostatnio coraz szybciej rozpowszechniają się jednak w Europie półautomatyczne i automatyczne skrzynki biegów, przeważnie zespoły hydro-mechaniczne bazowane na licencjach amerykańskich, choć nie brak i systemów czysto europejskich (już w roku 1962 oferowano ponad 50 modeli europejskich samochodów osobowych z automatycznymi skrzynkami biegów, w większości instalowanymi na życzenie nabywców, za dopłatą). Ponadto wiele produkowanych w Europie pojazdów ciężarowych i autobusów wyposaża się w rozmaite zespoły hydro-mechaniczne, przeważnie półautomatyczne — rzadziej automatyczne.
Zakresy pracy automatycznych i półautomatycznych zespołów napędowych. Bez względu na stopień automatyzacji sterowania, półautomatyczne i automatyczne skrzynki biegów oraz inne zespoły napędowe wymagają wybierania i ustawiania określonych zakresów pracy odpowiednio do warunków ruchu lub postoju samochodu.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: wynajem autokarów Kraków Wypożyczalnia samochodów dostawczych Wypożyczalnia samochodów Gdańsk