wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Budowa i działanie przekładni planetarnych

Posted in Bez kategorii  by admin
Sierpień 15th, 2018

Skrzynki biegów współczesnych samochodów ciężarowych i autobusów mają przeważnie synchronizowane biegi najczęściej używane do jazdy w przód. Np. w skrzynce biegów samochodu ZUBR zastosowano synchronizatory blokujące do przełączania biegów II, III, IV oraz V. Częściowo synchronizowane skrzynki biegów szeroko rozpowszechniły się zwłaszcza w amerykańskich samochodach ciężarowych, przy czym z zasady synchronizowane są wszystkie biegi do jazdy w przód z wyjątkiem biegu pierwszego. Obok synchronizatorów zapadkowych oraz synchronizatorów blokujących, w skrzynkach biegów samochodów cieżarowych spotyka się również i synchronizatory progresywne (np. systemu PORSCHE.
Czterostopniowe skrzynki biegów w samochodach ciężarowych i autobusach stosuje się tylko wówczas, kiedy pojazdy takie są wyposażone w nastawne, dwustopniowe przekładnie główne w mostach napędowych. Biorąc bowiem praktycznie, tego rodzaju przekładnie główne zdwajają liczbę przełożeń skrzynki biegów, dzięki czemu do wymaganego stopniowania całkowitych przełożeń układu napędowego wystarcza niekiedy nawet trzystopniowa skrzynka biegów. [przypisy: kody błędów obd2 objaśnienia, salon toyoty warszawa, vb leasing poleasingowe ]
Obok skrzynek biegów, w których osie obrotu kół zębatych są stale, coraz częściej spotyka sie skrzynki zawierające tzw. przekładnie planetarne (lub obiegowe) w postaci specjalnych zestawów kół zębatych, spośród których jedne krążą wokół drugich.
Prosta przekładnia planetarna składa się z trzech zasadniczych elementów. Są to: zębate kolo słoneczne, koszyk z satelitami i koło pierścieniowe o uzębieniu wewnętrznym. Wobec zastosowania sprzęgieł ciernych i hamulców do ryglowania lub zwalniania elementów przekładni, często zbędne staje się sprzęgło główne w układzie napędowym samochodu. Dzięki temu łatwo realizować można „dwupedałowe” prowadzenie pojazdu, a ponadto upraszcza się wykonanie urządzeń do odległościowego sterowania przekładni i automatyzacji ich przełączania.
Dzięki zastosowaniu sprzęgieł i hamulców ciernych do ryglowania i zwalniania elementów przekładni planetarnych można przełączać przekładnie w skrzynce biegów bez przerywania przekazywania napędu, w celu zrównania prędkości obrotowej łączonych elementów. Samochód wyposażony w planetarną skrzynkę biegów jest zrywniejszy
Typowe układy przekładni planetarnych, w samochodowych skrzynkach biegów a — układ o pojedynczych satelitach, b — układ o podwójnych satelitach, c – układ o podwójnych satelitach i kołach zębatych wyłącznie o uzębieniu zewnętrznym
Do istotnych zalet przekładni planetarnych należy ich cichobieżność (ze względu na brak ugięć wałów) oraz znaczna trwałość kół zębatych, pracujących w stosunkowo korzystnych warunkach.
Skrzynki biegów o przekładniach planetarnych mają bardzo korzystny układ symetryczny, przy czym nie występują w nich wolne siły działające na łożyska. Ponadto właściwości przekładni planetarnych pozwalają na stosunkowo łatwe uzyskiwanie dużych przełożeń.
Skrzynki planetarne jednak cechują również i poważne wady, a przede wszystkim skomplikowana konstrukcja (duża liczba kół zębatych) oraz znaczny ciężar własny.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: kody błędów obd2 objaśnienia salon toyoty warszawa vb leasing poleasingowe