wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Działanie sprzęgła hydrokinetycznego

Posted in Bez kategorii  by admin
Wrzesień 23rd, 2018

Przestrzeń pomiędzy łopatkami sprzęgła hydrokinetycznego wypełniona jest cieczą zwykle w 75-80% jego pojemności lub niekiedy mniej. Jeżeli wał korbowy silnika obraca się, cząstki cieczy wypełniającej przestrzeń między łopatkami pompy pod wpływem sił odśrodkowych usiłują oddalić się od osi obrotu wirnika. Ciecz wydobywająca się z kanałów wirnika pompy natrafia jednak od razu na łopatki wirnika turbiny, które kierują ją z powrotem do kanałów międzylopatkowych wirnika pompy. Podczas pracy silnika ciecz w sprzęgle hydrokinetycznym nieustannie krąży więc pomiędzy łopatkami wirników pompy i turbiny, zapewniając hydrokinetyczne sprzężenie walu napędzającego z wałem napędzanym.
Ciecz wypełniająca sprzęgło hydrauliczne — z reguły Olej zwykły lub specjalny — ma na ogól dość duży ciężar właściwy w granicach 850 . 880 G/cm3 oraz odpowiednio dobraną lepkość. W samochodowych sprzęgłach hydrokinetycznych najczęściej stosowanymi cieczami Są mineralne oleje smarne lub ich mieszaniny z olejami napędowymi.
Zasadni czy wykres zewnętrznej charakterystyki sprzęgła hydrokinetycznego tworzą: krzywa momentu obrotowego przenoszonego przez sprzęgło i krzywa sprawności. Działanie sprzęgła hydrokinetycznego cechuje okoliczność, że teoretycznie moment obrotowy ME na wale turbiny jest równy momentowi obrotowemu Ml na wale pompy, Czyli że przełożenie momentów (tzw. dynamiczne) jest równe jedności. W rzeczywistości moment obrotowy na wale pompy ML jest nieco większy od momentu Me, ze względu na występowanie oporów wentylacyjnych, co można wyrazić równaniem: Ml — Me z 0, gdzie: Mz — moment oporów wentylacyjnych. [więcej w: pompy lakiernicze, żuraw warsztatowy, salon samochodów używanych poznań ]
Największy moment obrotowy przenosi sprzęgło hydrokinetyczne pracując z przełożeniem prędkości (lub kinematycznym) i = — O (gdzie: prędkość obrotowa wału napędzającego, — prędkość Obrotowa wału napędzanego), czyli wówczas, kiedy pompa obraca się z prędkością obrotową ni, zaś turbina jest nieruchoma Jeżeli prędkość obrotowa pompy (121) jest stała, w miare zwiększania predkości obrotowej turbiny, czyli wzrastania przełożenia i, maleje moment obrotowy przekazywany przez sprzęgło aż do zera przy przełożeniu kinematycznym i = 1.
Samochodowe sprzęgło hydrokinetyczne jest zwykle skonstruowane tak, aby przy niskiej prędkości obrotowej pompy (zakres prędkości biegu jałowego silnika) sprawność jego była jak najmniejsza, czyli aby przenosiło ono jak najmniejszy moment obrotowy, wywołujący skłonność stojacego samochodu do pełzania. Wówczas bowiem opory mechaniczne układu napędowego oraz bezwładność stojącego samochodu są wystarczające, aby przeciwdzialać jego skłonności do pełzania.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: pompy lakiernicze salon samochodów używanych poznań żuraw warsztatowy