wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Klasyfikacja skrzynek przekładniowych

Posted in Bez kategorii  by admin
Luty 22nd, 2018

Przekładnie stopniowe. Jako skrzynkę biegów, terenowa lub rozdzielczą, najczęściej stosuje się zwykłą przekładniową skrzynkę stopniową, złożoną z kilku przekładni zębatych, których odpowiednie włączanie i wyłączanie pozwala uzyskiwać wymagane przełożenia pomiędzy wałem korbowym silnika a wałem napędowym samochodu. Dzięki temu w okresie rozwijania przez silnik określonego momentu obrotowego można otrzymać, zależnie od wypadkowego przełożenia włączonych przekładni, różne momenty obrotowe na wale napędowym, a wiec i na kolach jezdnych samochodu. Liczba stopni przełożeń we współczesnych samochodowych skrzynkach biegów, czyli tzw. liczba biegów, wynosi prze- ważnie 3 . . . g, nie wliczając biegu tylnego.
ze względu na rodzaj zastosowanych przekładni zębatych rozróżnia się ogólnie skrzynki z przekładniami zębatymi o stałych walach oraz skrzynki z przekładniami planetarnymi (o obiegających kołach zębatych).
Koła zębate przekładni o stałych osiach obrotu kół mogą być: przesuwane lub stale zazębione, o zębach śrubowych lub prostych oraz włączane przez przesuwanie lub za pomocą synchronizatorów.
Przełożenia stopniowej skrzynki przekładniowej są zmieniane za pomocą: dźwigni ręcznej, preselektora mechanicznego lub pneumatycznego, albo specjalnych urządzeń sterujących, np. siłownika elektromagnetycznego, elektryczno-podciśnieniowego lub pneumatycznego (nadciśnieniowego).
Skrzynki przekładniowe o stałych osiach obrotu kół zębatych, ze względu na liczbę wałow, można podzielić na dwu-, trzy- lub czterowalowe, a z uwagi na konstrukcję — na zespolone z kadłubem silnika, oddzielne (niezależne) lub zespolone z przekładnią główną.
Ze względu na dobór przełożeń można rozróżniać skrzynki przekładniowe o przełożeniach jedynie zwalniających, o prze- łożeniach zwalniających i przełożeniu bezpośrednim, o przełożeniach zwalniających, przełożeniu bezpośrednim i przełożeniu przyspieszającym oraz o przełożeniach zwalniających i przyspieszających (np. VW). [przypisy: Parking lotnisko Pyrzowice, parking pyrzowice, wynajem busów warszawa ]
Zależnie od sposobu działania stopniowe skrzynki biegów można podzielić na:
zwykłe, o przymusowej zmianie biegów dokonywanej przez kierowcę; przekładnie są przełączane przez odpowiednie przerzucanie dźwigni zmiany biegów, wbudowanej w podlodze obok siedzenia kierowcy, na kolumnie kierownicy lub w tablicy rozdzielczej, półautomatyczne; kierowca wybiera tylko odpowiednie przełożenie, np. przez przerzucanie dźwigni zmiany biegów, a przełączanie przekładni odbywa się samoczynnie, wskutek działania odpowiedniego urządzenia sterującego lub siłownika uruchamianego przez wyłączenie sprzęgła, zwolnienie pedału przyspieszenia, za pomocą oddzielnego pedału itp., — automatyczne; wybór przełożenia najbardziej korzystnego w danych warunkach ruchu samochodu oraz proces przelączania przekładni odbywa się samoczynnie, bez udziału kierowcy, który ustawia jedynie zakres pracy skrzynki biegów — zwykle np. spośród następujących zakresów: parkowanie (blokowanie układu napędowego), położenie neutralne (skrzynka nie przekazuje napędu), jazda powolna (duże przełożenie całkowite — jedno lub dwa różne), jazda (wszystkie przełożenia do jazdy w przód lub tylko małe) oraz tylny bieg (jazda w tył).

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Parking lotnisko Pyrzowice parking pyrzowice wynajem busów warszawa