Klasyfikacja skrzynek przekładniowych
Przekładnie stopniowe. Jako skrzynkę biegów, terenowa lub rozdzielczą, najczęściej stosuje się zwykłą przekładniową skrzynkę stopniową, złożoną z kilku przekładni zębatych, których odpowiednie włączanie i wyłączanie pozwala uzyskiwać wymagane przełożenia pomiędzy wałem korbowym silnika a wałem napędowym samochodu. Dzięki temu w okresie rozwijania przez silnik określonego momentu obrotowego można otrzymać, zależnie od wypadkowego przełożenia włączonych przekładni, różne momenty obrotowe na wale napędowym, a wiec i na kolach jezdnych samochodu. Liczba stopni przełożeń we współczesnych samochodowych skrzynkach biegów, czyli tzw. liczba biegów, wynosi prze- ważnie 3 . . . g, nie wliczając biegu tylnego.
ze względu na rodzaj zastosowanych przekładni zębatych rozróżnia się ogólnie skrzynki z przekładniami zębatymi o stałych walach oraz skrzynki z przekładniami planetarnymi (o obiegających kołach zębatych).
Koła zębate przekładni o stałych osiach obrotu kół mogą być: przesuwane lub stale zazębione, o zębach śrubowych lub prostych oraz włączane przez przesuwanie lub za pomocą synchronizatorów.
Przełożenia stopniowej skrzynki przekładniowej są zmieniane za pomocą: dźwigni ręcznej, preselektora mechanicznego lub pneumatycznego, albo specjalnych urządzeń sterujących, np. siłownika elektromagnetycznego, elektryczno-podciśnieniowego lub pneumatycznego (nadciśnieniowego).
Skrzynki przekładniowe o stałych osiach obrotu kół zębatych, ze względu na liczbę wałow, można podzielić na dwu-, trzy- lub czterowalowe, a z uwagi na konstrukcję — na zespolone z kadłubem silnika, oddzielne (niezależne) lub zespolone z przekładnią główną.
Ze względu na dobór przełożeń można rozróżniać skrzynki przekładniowe o przełożeniach jedynie zwalniających, o prze- łożeniach zwalniających i przełożeniu bezpośrednim, o przełożeniach zwalniających, przełożeniu bezpośrednim i przełożeniu przyspieszającym oraz o przełożeniach zwalniających i przyspieszających (np. VW). [przypisy: jazda nissan gtr, zdunek otomoto, wypowiedzenie proama ]
Zależnie od sposobu działania stopniowe skrzynki biegów można podzielić na:
zwykłe, o przymusowej zmianie biegów dokonywanej przez kierowcę; przekładnie są przełączane przez odpowiednie przerzucanie dźwigni zmiany biegów, wbudowanej w podlodze obok siedzenia kierowcy, na kolumnie kierownicy lub w tablicy rozdzielczej, półautomatyczne; kierowca wybiera tylko odpowiednie przełożenie, np. przez przerzucanie dźwigni zmiany biegów, a przełączanie przekładni odbywa się samoczynnie, wskutek działania odpowiedniego urządzenia sterującego lub siłownika uruchamianego przez wyłączenie sprzęgła, zwolnienie pedału przyspieszenia, za pomocą oddzielnego pedału itp., — automatyczne; wybór przełożenia najbardziej korzystnego w danych warunkach ruchu samochodu oraz proces przelączania przekładni odbywa się samoczynnie, bez udziału kierowcy, który ustawia jedynie zakres pracy skrzynki biegów — zwykle np. spośród następujących zakresów: parkowanie (blokowanie układu napędowego), położenie neutralne (skrzynka nie przekazuje napędu), jazda powolna (duże przełożenie całkowite — jedno lub dwa różne), jazda (wszystkie przełożenia do jazdy w przód lub tylko małe) oraz tylny bieg (jazda w tył).