wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Łożyska skrzynek biegów

Posted in Bez kategorii  by admin
Sierpień 16th, 2018

Hydrauliczne sterowanie odległościowe skrzynki biegów polega na zastosowaniu siłowników hydraulicznych do przemieszczania wodzików mechanizmu przełączania przekładni. Siłowniki hydrauliczne są z reguły zasilane olejem, dopływającym pod określonym nadciśnieniem z instalacji centralnej lub tłoczonym przez oddzielną pompę. Dźwignia zmiany biegów (lub przyciski) służy jedynie do umożliwiania lub odcinania zasilania olejem poszczególnych siłowników hydraulicznych.
Elektromagnetyczne sterowanie odległościowe skrzynki biegów polega na przełączaniu jej przekładni za pomocą elektromagnesów służących jako siłowniki do okresowego włączania sprzęgieł klinowych lub innych urządzeń do ryglowania względem wału, ułożyskowanych na nim, swobodnych kół zębatych. Włączanie biegu polega na zamykaniu obwodu zasilania odpowiedniego elektromagnesu przy użyciu odpowiedniego włącznika przyciskowego. W okresie przepływu prądu przez uzwojenie danego elektromagnesu utrzymuje ono w swym wnętrzu rdzeń elektromagnesu, osadzony na drążku zakończonym rozpieraczem. Wskutek tego rozpieracz klinowy uniemożliwia zbliżenie się kulek do siebie i wyłączenie się sprzęgła klinowego.
Do odrębnej grupy należą mechaniczne skrzynki biegów z kolami zębatymi o osiach stałych, skonstruowane w sposób umożliwiający przełączanie przekładni pod obciążeniem, czyli bez przerywania przenoszenia napędu (bez wyłączania sprzęgła na okres zmiany biegów). Tego rodzaju skrzynki biegów wyróżniają się najczęściej zastosowaniem sprzęgieł ciernych (np. ZF MEDIA) lub sprzęgieł elektromagnetycznych (np. SMITH) i są zwykle zaliczane do zespołów półautomatycznych lub automatycznych.
Rozwój konstrukcji mechanicznych skrzynek przekładniowych polega między innymi na zmniejszaniu ich wymiarów i ciężaru, co przyczynia się do rozpowszechniania specjalnych metod łożyskowania obracających sie elementów skrzynek biegów. Obecnie w samochodach produkowanych seryjnie stosuje sie coraz częściej rozmaite specjalne łożyska toczne, zarówno kulkowe jedno- i dwurzędowe, jak i walcowe lub igiełkowe oraz łożyska stożkowe. [więcej w: wypowiedzenie polisy oc proama Warszawa, hurtownia tapicerska, wypowiedzenie polisy oc proama ]
Inne rodzaje łożysk spotyka się najczęściej w skrzynkach biegów samochodów ciężarowych o dużej i średniej ładowności. Przeważnie przypisać to można konieczności zapewniania wymaganej trwałości łożysk, odpowiednio do konstrukcji skrzynki (rozkładu wzdłużnych i poprzecznych obciążeń, rozmieszczenia gniazd łożysk, sztywności obudowy, sposobu zabudowy skrzynki itp.).
Ułożyskowanie walu sprzęgłowego. Najczęściej koło zębate stałej przekładni skrzynki biegów jest wyfrezowane na końcu wału sprzęgłowego. Przednią podporę wału sprzęgłowego stanowi łożysko w wale korbowym silnika lub w kole zamachowym, które nie przenosi wzdłużnych obciążeń. Wal sprzęgłowy w kierunku wzdłużnym jest zwykle ustalony przez swe łożysko tylne osadzone w obudowie skrzynki biegów. Przedni koniec wału sprzęgłowego obraca sie przeważnie w jednorzędowym łożysku kulkowym, często zaopatrzonym w pierścień ochronny. W dużych samochodach ciężarowych stosuje się niekiedy w tym celu dwurzędowe łożyska kulkowe, lożyska walcowe lub wahliwe łożyska kulkowe. Natomiast ślizgowe lub igiełkowe łożyska przednie walów sprzęgłowych spotyka się niemal wyłącznie w skrzynkach biegów Samochodów osobowych. Przeważnie przednie łożysko walu sprzęgłowego zaopatrzone jest przednie] części walu sprzęgłowego

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: hurtownia tapicerska land rover warszawa wypowiedzenie polisy oc proama