wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Mechanizmy przełączania biegów

Posted in Bez kategorii  by admin
Czerwiec 21st, 2018

Sterowanie stopniowej skrzynki biegów, tj. włączanie i wylączanie poszczególnych biegów, polega najczęściej na zazębianiu lub wyzębianiu par kół zębatych za pomocą ręcznej dźwigni, tzw. dźwigni zmiany biegów. Ogólnie rozróżnia się sterowanie bezpośrednie oraz odległościowe. Do sterowania bezpośredniego służy dźwignia zmiany biegów, wbudowana w pokrywie skrzynki biegów (țj. z reguły wystająca z podłogi nadwozia) i przesuwająca wprost elementy mechanizmu przełączania przekładni. Natomiast w razie sterowania odległościowego dźwignia zmiany biegów znajduje się w mniejszej lub większej odległości od mechanizmu przełączania przekładni i uruchamia go za pośrednictwem odpowiedniego układu przeniesienia.
Bez względu na metodę sterowania skrzynki biegów mechanizm przełączania przekładni jest skonstruowany w taki sposób, że:
wszystkie biegi są przełączane za pomocą jednej dźwigni, współpracujące kola zębate włączanej przekładni zazębiają się cala długością zębów, odpowiednie urządzenia zabezpieczające uniemożliwiają jednoczesne włączanie dwóch lub więcej biegów lub przypadkowe włączenie biegu tylnego, zazębione kola zębate nie wyzębiają się samoczynnie podczas przenoszenia napędu.
Sterowanie bezpośrednie. Sprężyna uniemożliwia wysunięcie się dźwigni z gniazda, a kołek wchodzący we wgłębienie kulowego oparcia zabezpiecza dźwignie przed przekręcaniem. Dolny koniec dźwigni wchodzi we wgłębienia piast widełek, zamocowanych na tzw. wodzikach, czyli na wałkach przesuwnych. Wodziki osadzone są w pokrywie skrzynki biegów w taki sposób, że mogą sie one swobodnie przesuwać wraz z widełkami. [hasła pokrewne: maszyny pakujące Warszawa, hurtownia tapicerska, maszyny pakujące ]
Kiedy dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym, przekładnie Są rozłączone, a wgłębienia w piastach widełek znajdują się na jednej prostej, co odpowiada jałowemu ruchowi drążka dźwigni. Przez przesuniecie dźwigni zmiany biegów wzdłuż tej prostej można wprowadzić dolny koniec dźwigni do wgłębienia w piaście odpowiednich (wybranych) widełek przesuwkowych. Następnie przesuwając dźwignię prostopadle do prostej jałowego ruchu drążka powoduje się włączenie odpowiedniego biegu. W niektórych skrzynkach biegów zamiast wodzików wykonujących ruchy poosiowe stosuje sie nieruchome walki, po których przemieszczają się przesuwne widełki,
Urządzenia zabezpieczające. Każdy mechanizm przełączania przekładni w skrzynce biegów jest wyposażony w urządzenia zabezpieczające przed samoczynnym wyłączaniem się biegów. Do najbardziej rozpowszechnionych należą zatrzaski utrzymujące wodziki w określonych położeniach, czyli ustalające koła zębate w położeniach Odpowiadających włączeniu wybranego biegu lub w pozycjach wyłączenia. Zatrzask zabezpieczający składa się z kulki dociskanej do walka przez sprężynę. Wodziki mają wgłębienia, w które wchodzą kulki zatrzasków, jeżeli dźwignia zmiany biegów znajduje sie w położeniu neutralnym lub bieg jest włączony. Odległości pomiędzy wgłębieniami wodzików sa tak dobrane, że zapewniają zazębienie kół zębatych na całej długości zębów.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: hurtownia tapicerska maszyny pakujące prasa do makulatury