Hydrauliczne sterowanie odległościowe skrzynki biegów polega na zastosowaniu siłowników hydraulicznych do przemieszczania wodzików mechanizmu przełączania przekładni. Siłowniki hydrauliczne są z reguły zasilane olejem, dopływającym pod określonym nadciśnieniem z instalacji centralnej lub tłoczonym przez oddzielną pompę. Dźwignia zmiany biegów (lub przyciski) służy jedynie do umożliwiania lub odcinania zasilania olejem poszczególnych siłowników hydraulicznych.
Elektromagnetyczne sterowanie odl...
Kierowca przełącza przekładnię przyspieszającą przy użyciu dźwigni ręcznej, sterującej zawór rozrządczy, który umożliwia łączenie przedniej przestrzeni roboczej siłownika z rura ssącą silnika, a tylnej — z atmosfera, albo odwrotnie. Jeżeli silnik pracuje, odpowiednio do kierunku działania różnicy ciśnień przepona wygina się i poprzez tłoczysko przemieszcza przesuwkę sprzęgła kłowego.
Wejściowa przekładnia przyspieszająca. Niekiedy samoczynną przekładnię przyspieszającą wbudowuje...
Chwilowa sprawność przekładni zależy od chwilowych strat energii podczas krążenia cieczy w pracującej przekładni, które poglądowo można podzielić na straty przepływu oraz straty uderzeń. Straty takiej sytuacji ciecz napływa na łopatki kierownicy i wypływa spomiędzy nich w tym samym kierunku (równolegle), a więc nie odchyla się kierunek strumienia. W takiej sytuacji brak już reakcyjnego oddziaływania kierownicy, czyli moment oddawany przez pompę jest równy momentowi odbieranemu na turbinie (punkt...