Centralny układ hydrauliczny składa się ze zbiornika oleju, pompy oleju, głównego akumulatora oraz zaworu rozdzielczego. Podczas zmiany biegów zawór rozdzielczy najpierw doprowadza olej pod ciśnieniem do siłownika wyprzęgnika, powodując wyłączenie sprzęgła, a następnie dopiero do układu powodującego przełączenie przekładni w skrzynce biegów. Specjalny regulator, napędzany przez wal korbowy, powoduje samoczynne wyłączenie sprzęgła w razie zwolnienia biegu silnika poniżej ustawionej odpowiednio szybkobieżności granicznej.
Szybkość wyłączania sprzęgła jest regulowana dzięki sprzę...
Blok kół zębatych jest zwykle ułożyskowany na nieruchomym wałku pośrednim albo za pomocą łożysk ślizgowych, albo luźnych igiełek łożyskowych lub złożeń igiełkowych, przy czym igiełki łożyskowe oraz złożenia igiełkowe stosuje się przeważnie w samochodach osobowych. Wzdłużne siły międzyzębne przejmowane są albo przez czołowe pierścienie oporowe, zabezpieczone przed obracaniem sie lub przez kulkowe złożenia wzdłużnej.
skrzynkach biegów dużych samochodów ciężarowych lub autobusów wirujący wał pośredni podpiera sie w dodatkowym łożysku tocznym.
Wirujący wał pośredni...
Wspólna ich cecha jest zastosowanie tylu prostych przekładni planetarnych, ile biegów w przód ma skrzynka biegów. Jeden z układów planetarnych zapewnia bieg tylny, a bieg bezpośredni uzyskuje się przez zablokowanie wszystkich pozostałych układów planetarnych.
Planetarne Skrzynki biegów WILSON wyposaża się przeważnie w półautomatyczne preselekcyjne mechanizmy sterujące, rzadziej w automatyczne układy sterujące.
Sterowanie preselekcyjne systemu WILSON. Wzdłuż skrzynki biegów jest osadzony wałek sterujący zaopatrzony w płaskie, jednostronne ścięcia (po jednym dla każdego biegu) rozmiesz...