Sterowanie stopniowej skrzynki biegów, tj. włączanie i wylączanie poszczególnych biegów, polega najczęściej na zazębianiu lub wyzębianiu par kół zębatych za pomocą ręcznej dźwigni, tzw. dźwigni zmiany biegów. Ogólnie rozróżnia się sterowanie bezpośrednie oraz odległościowe. Do sterowania bezpośredniego służy dźwignia zmiany biegów, wbudowana w pokrywie skrzynki biegów (țj. z reguły wystająca z podłogi nadwozia) i przesuwająca wprost elementy mechanizmu przełączania przekładni. Natomiast w razie sterowania odległ...
System LAYCOCK de NORMANVILLE - zespół stosowany w rozmaitych wykonaniach, głównie w pojazdach produkcji angielskiej. Przełożenie przekładni przyspieszającej zależnie od przeznaczenia (modelu samochodu) zawiera sie w granicach 0,778 , -0,820, Przekładnia planetarna, w celu zmniejszenia zewnętrznej średnicy, ma podwójne satelity.
Na biegu bezpośrednim napęd jest przenoszony przez rolkowe sprzęgło jednokierunkowe, które nie pozwala na wolniejsze obracanie się wału napędzanego niż wału napędzającego. Sprzęgło stożkowe łączy wówczas k...
Ze zwiększaniem się prędkości obrotowej turbiny, lub inaczej ze zmniejszaniem się poślizgu turbiny względem pompy, moment obrotowy odbierany na wale napędzanym (Mt) stopniowo maleje, aż do zrównania się z momentem oddawanym przez przekladnię hydrokinetyczną (Mp). Punkt charakterystyki przekładni hydrokinetycznej, w którym osiąga się równość momentów Mt — Mn, nazywa się „punktem sprzęgnięcia”. Przekładnia pracuje wówczas jako sprzęgło hydrokinetyczne, czyli podczas przekazywania napędu nie zmienia momentu obrotowego. Wskutek dal...