Pojazdy terenowe wyposaża się często w zwolnice zespolone z główna skrzynka biegów, przy czym dodatkowe przełożenia zapewniają albo zwykłe przekładnie stopniowe, albo przekładnie planetarne.
Zespolone skrzynki biegów wyposaża sie często nadciśnieniowe siłowniki do przełączania zwolnic. Ogólnie biorąc sterowanie zespolonych skrzynek biegów, nawet w razie pełnej ich synchronizacji, jest dość uciążliwe i wymaga zarówno dużej wprawy jak i wysiłku fizycznego. Aby usunąć tę niedogodność często stosuje się urządzenia preselekcyjne, dzięki którym zadanie kierowcy ogranicza się tylko do wybrania odpo...
Podkreślić należy, że zarówno amerykańskie, jak i europejskie samochody sportowe lub wyczynowe wyposaża sie niemal zawsze w skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych. Tego rodzaju zespoły są bowiem stosunkowo najlżejsze, przekazują napęd z największą sprawnością i zapewniają stałe połączenie silnika z kolami pędnymi. Włączanie przekładni w skrzynkach biegów z kolami zębatymi o stałych osiach obrotu odbywa sie przez:
przesuwanie, czyli łączenie dwóch kół zębatych przez zazębianie ich zębów roboczych,
— sprzÄ™ganie, czyli łączenie z walem obrotowo osadzonego na nim koÅ‚a zÄ...
Regulacja sposobu działania zaworu sterującego polega na zwiększaniu lub zmniejszaniu napięcia wstępnego sprężyny wyrównawczej oraz sprężyny zaworu podwójnego. Do tego celu służą najczęściej podkładki regulacyjne, kompletowane w stosy o odpowiedniej grubości.
Hydrauliczne urządzenie wyprzęgające w porównaniu z nadciśnieniowym lub mechanizmami ze sprężynami wspomagającymi wykazuje pod wieloma względami zdecydowaną wyższość. Urządzenie hydrauliczne jest na ogół o wiele lżejsze niż mechanizm wyprzęgający innego typu. Wzajemne ruchy silnika i nadwozia nie zakłócają działania urządzenia hydraul...