Podkreślić należy, że zarówno amerykańskie, jak i europejskie samochody sportowe lub wyczynowe wyposaża sie niemal zawsze w skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych. Tego rodzaju zespoły są bowiem stosunkowo najlżejsze, przekazują napęd z największą sprawnością i zapewniają stałe połączenie silnika z kolami pędnymi. Włączanie przekładni w skrzynkach biegów z kolami zębatymi o stałych osiach obrotu odbywa sie przez:
przesuwanie, czyli łączenie dwóch kół zębatych przez zazębianie ich zębów roboczych,
— sprzęganie, czyli łączenie...
Uruchamianie silnika przez holowanie samochodu umożliwiają sprzęgniki zapadkowe. Na zewnętrznej powierzchni wieńca bębna znaj dują się wnęki, w które wchodzą wówczas zapadki, osadzone obrotowo na ośkach w tarczy dociskowej.
Jeżeli samochód stoi w miejscu, a silnik pracuje na biegu jałowym, sprzęgło dzięki działaniu sprężyn odwodzących jest wyłączone. Pomocnicze sprzęgło, dzięki działaniu małych sprężyn, jest wówczas włączone. W miarę przyspieszania biegu silnika wirujące ciężarki rozsuwają się, naciskają na tarcze krzywkowa i rozciągają spręży...
Do włączania napędu przednich kół samochodu służy przesuwka pozwalająca na ryglowanie swobodnego koła zębatego wzgledem przedniego walu zdawczego. Jeżeli przesuwka nie sprzęga swobodnego koła zębatego z przednim walem zdawczym, wiruje ono jałowo wokół niego, a skrzynka rozdzielcza przekazuje napęd jedynie na tylne kola pojazdu. Zwiększanie momentu obrotowego przez skrzynkę rozdzielczą zapewnia wbudowana w nią przekładnia zwalniająca. Jeżeli przesuwne kolo zębate jest zazębione z dużym kołem zębatym na wale pośrednim, małe koło zębate na wale pośrednim zmu...