wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Międzyosiowe mechanizmy różnicowe

Posted in Bez kategorii  by admin
Sierpień 13th, 2018

Samoczynna skrzynka rozdzielcza samochodu ciężarowego MERCEDES-BENZ model 322 lub 327 wyróżnia się zastosowaniem dwóch sprzęgieł jednokierunkowych, z których jedno samoczynnie włącza i wyłącza napęd przedni w czasie ruchu samochodu do przodu (V), a drugie — podczas jazdy w tył (R). Aby w zwykłych warunkach ruchu (w okresie prawidłowej przyczepności tylnych kół do podłoża) skrzynka rozdzielcza przekazywała napęd jedynie na tylne kola, stosuje sie w przednim moście napędowym przekładnię główną o przełożeniu 0 2% większym niż przełożenie głównej przekładni tylnego mostu napędowego. Jeżeli wiec koła jezdne samochodu toczą się bez poślizgu, wal przedniego mostu napędowego obraca sie nieco szybciej niż wat mostu tylnego, a sprzęgło jednokierunkowe jest rozłączone i uniemożliwia przenoszenie napędu na przedni most napędowy.
Zaletą samoczynnych skrzynek rozdzielczych ze sprzęgłami jednokierunkowymi jest zdolność samoczynnego włączania przedniego mostu tylko na okresy czasu, kiedy jest to konieczne. Wynika z tego jednak Istotna niedogodność, ponieważ napęd na przednie koła włącza Się jedynie na Okresy poślizgu tylnych kół, a jak długo zachowują one przyczepność do podłoża, tak długo napęd przedni pozostaje wyłączony, co w trudnych warunkach ruchu samochodu powoduje przeciążenie tylnego mostu napędowego. Ponadto układ dwóch odwrotnie wbudowanych sprzęgieł jednokierunkowych cechuje skłonność do zakleszczania gie Wskutek ruchu samochodu w przeciwnym kierunku niż odpowiadający włączonemu biegowi (np. w tył, kiedy włączony jest bieg do jazdy w przód). [patrz też: auto skup katowice, auto centrum poznań, nissan qashqai cennik pdf ]
Skoro tylko tylne koła samochodu odzyskują znów pełna przyczepność do podłoża, wał tylnego mostu napędowego zaczyna obracać się wolniej niż wał przedniego mostu napędowego. Wskutek tego sprzęgło jednokierunkowe rozłącza się, czyli skrzynka rozdzielcza samoczynnie przestaje przekazywać napęd na przednie koła pojazdu.
Aby zapobiec poślizgowi kół jednego z mostów napędowych, stosuje się dodatkowe urządzenia blokujące, nastawne lub samoczynne.
Krzywkowy, międzyosiowy mechanizm różnicowy. Niesymetryczny rozdział momentu obrotowego zapewnia się przez wyposażenie Skrzynki rozdzielczej w krzywkowy mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Wskutek niejednakowych oporów tarcia w mechanizmie różnicowym na mosty napędowe przekazywane są różne momenty obrotowe, co ułatwia poruszanie sie samochodu po bezdrożu. Istotną wadą takiego mechanizmu różnicowego sa dość znaczne straty mocy wskutek tarcia podczas jazdy po dobrych drogach, na krzywiznach oraz w razie różnic promieni dynamicznych kół jezdnych (np. wskutek niejednakowego ciśnienia w ogumieniu poszczególnych kół).
Stożkowy, międzyosiowy mechanizm różnicowy. Wały zdawcze skrzynki rozdzielczej są sprzężone ze sobą poprzez mechanizm różnicowy w podwójnych satelitach stożkowych, dzięki którym uzyskuje się niesymetryczny rozdział momentu obrotowego. Napęd od skrzynki biegów na obudowę mechanizmu różnicowego przenosi przekładnia zębata lub łańcuchowa. Obracająca się obudowa mechanizmu różnicowego za pośrednictwem sworzni, satelitów i stożkowych kół zębatych przekręca wały zdawcze, przy czym moment obrotowy jest rozdzielany w określonym stosunku na mosty napędowe samochodu.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto centrum poznań auto skup katowice nissan qashqai cennik pdf