wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy

Posted in Bez kategorii  by admin
Wrzesień 16th, 2018

Stożkowy, niesymetryczny międzyosiowy mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy w stałym stosunku wynikającym z wymiarów konstrukcyjnych zewnętrznej przekładni mechanizmu różnicowego. Przełożenie niesymetrycznego stożkowego mechanizmu różnicowego jest więc określone dwoma niezależnymi wielkościami, kątami, które odpowiednio do założeń konstrukcyjnych mogą być dowolnie obierane. Przełożenie to może być większe lub mniejsze od jedności. Jeżeli przełożenie równe jest jedności, to otrzymuje się zwykły symetryczny mechanizm różnicowy, w którym połowa momentu obrotowego silnika przenoszona jest na przedni i połowa na tylny most. ze względów konstrukcyjnych w praktyce stosuje się rozdziały momentu obrotowego co najmniej do 20% momentu obrotowego na wał przedniego mostu napędowego i do 80% momentu na wał tylnych mostów napędowych. W trudnych warunkach drogowych stożkowy niesymetryczny mechanizm różnicowy może być blokowany za pomocą sprzęgła kłowego.
Planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy. Wały zdawcze skrzynki rozdzielczej połączone są poprzez przekładnię planetarną. Napęd od skrzynki biegów na koszyk satelitów przekładni planetarnej przenosi przekładnia zębata, przeważnie dwustopniowa. Zwykle przedni wał zdawczy jest połączony z kołem słonecznym przekladni planetarnej, a tylny wał zdawczy — z jej kołem pierścieniowym. Moment obrotowy jest rozdzielany przez planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy proporcjonalnie do średnic podziałowych koła słonecznego i uzębionego wewnętrznie koła pierścieniowego przekładni planetarnej. Przelączanie skrzynki rozdzielczej (włączanie przełożenia bezpośredniego lub zwalniającego oraz wyłączanie napędu) polega na ryglowaniu lub zwalnianiu, względem wału wejściowego, ułożyskowanych na nim swobodnych kół zębatych, za pomocą przesuwki sprzęgła kłowego.
Ze względu na konstrukcję planetarnych mechanizmów różnicowych stosunek rozdziału momentu obrotowego można dobierać tylko w dość ograniczonym zakresie. Pomimo tej niedogodności planetarne międzyosiowe mechanizmy różnicowe są coraz częściej stosowane w wielu samochodach terenowych produkcji europejskiej. Wynika to z okoliczności, że przez zastosowanie przekładni planetarnej można uzyskać skrzynki rozdzielczej z międzyosiowym niesymetrycznym mechanizmem różnicowym, zwłaszcza jeżeli koła zębate przekładni planetarnej są wbudowane wewnątrz napędzanego koła zębatego skrzynki rozdzielczej. Zadanie takiego urządzenia polega z reguły na unieruchamianiu koła słonecznego względem koszyka satelitów, czyli na ryglowaniu przekładni planetarnej, [patrz też: auto skup katowice, auto centrum poznań, nissan qashqai cennik pdf ]
Nowoczesną konstrukcją odznacza się dwustopniowa skrzynka rozdzielcza z planetarnym międzyosiowym mechanizmem różnicowym, stosowana w samochodach terenowych MAGIRUS-DEUTZ. Skrzynka tego typu współpracuje często z ciągnikowa skrzynka biegów (bez biegu bezpośredniego), co zapewnia podwyższona sprawność mechaniczną układu napędowego samochodu podczas jazdy na biegach pośrednich.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto centrum poznań auto skup katowice nissan qashqai cennik pdf