wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Półautomatyczne skrzynki biegów

Posted in Bez kategorii  by admin
Czerwiec 14th, 2018

Stosowane obecnie półautomatyczne skrzynki biegów łączą w sobie cechy skrzynek zwykłych i całkowicie samoczynnych. Skrzynki półautomatyczne mają niektóre z zalet skrzynek automatycznych i zwykłych oraz na ogół zapewniają lepsze właściwości dynamiczne pojazdów i mniejsze zużycie paliwa niż automatyczne skrzynki biegów. Dość szerokie rozpowszechnienie się półautomatycznych skrzynek biegów przypisać można temu, że w porównaniu ze zwykłymi skrzynkami biegów zapewniają znaczne uproszczenie czynności związanych z prowadzeniem samochodu, a zarazem Są znacznie tańsze niż automatyczne skrzynki biegów. Spośród stosowanych obecnie półautomatycznych skrzynek biegów na wzmiankę zasługują jedynie niektóre z nich, reprezentujące podstawowe odmiany, Na ogół bowiem zespoły półautomatyczne są dość podobne, a różnice konstrukcyjne wynikają głównie z dążenia do obejścia ograniczeń patentowych. Do najbardziej rozpowszechnionych półautomatycznych skrzynek biegów należą planetarne skrzynki przekładniowe systemu WILSON oraz systemu COTAL. Obok wymienionych, do najbardziej udanych rozwiązań konstrukcyjnych należą poniżej scharakteryzowane zespoły półautomatyczne. [więcej w: spreżyny talerzowe, maszyny pakujące poznań, maszyny pakujące ]
System MONODRIVE. Półautomatyczna, mechaniczna skrzynka biegów w postaci trójstopniowej epicyklicznej przekładni planetarnej, w różnych wykonaniach stosowana w rozmaitych samochodach ciężarowych i autobusach — głównie w USA, Trzy biegi w przód włączane są samoczynnie za pomocą sprzęgieł odśrodkowych i hamulca taśmowego, po wykonaniu przez kierowcę prostych czynności podczas przekraczania określonych prędkości samochodu. Bieg tylny włączany jest ręcznie za pomocą sprzęgieł kłowych, sterowanych dźwignią.
Przekładnia planetarna ma trzy koła słoneczne, osadzone niezależnie na współosiowych wałach oraz potrójne satelity. Na biegu pierwszym napęd przenoszony jest z wału korbowego poprzez przednie sprzęgło odśrodkowe i sprzeglo jednokierunkowe na wal wejściowy. Z końca wału przedniego za pomocą środkowego koła słonecznego napęd przekazywany jest na satelity, które z kolei napędzają tylne kolo słoneczne, osadzone na wale zdawczym, Koszyk satelitów jest unieruchomiony wskutek sprzęgnięcia wałka poprzecznego za pomocą sprzęgła kłowego z obudową skrzynki.
Przejście na drugi bieg jest całkowicie automatyczne. Z chwila osiągniecia przez samochód prędkości około 17 km/godz pod wpływem wzrastających sił odśrodkowych.
Przełączanie przekładni w skrzynce biegów jest samoczynne i odbywa się jedynie wskutek zmian prędkości samochodu. W razie potrzeby kierowca za pomocą dodatkowej dźwigni może włączać biegi ręcznie lub ryglować je, Poprawia to własności dynamiczne samochodu i zapewnia 9 np. lepszą zrywność niż uzyskiwana w razie samoczynnego przełączania się przekładni.
System GETRAG-SELEKTROMAT. Preselekcyjna skrzynka biegów o sterowaniu elektromagnetycznym, stosowana w samochodach GOGGOMOBIL. Współpracuje ona z półodśrodkowym sprzęgłem GETROMAT.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: maszyny pakujące spreżyny talerzowe tworzenie stron internetowych sosnowiec