wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Progresywne wzrastanie oporów tarcia

Posted in Bez kategorii  by admin
Wrzesień 20th, 2018

Przesuwka zazębia się z piasta synchronizatora, a wiec zawsze obraca się wraz z wałem.
Włączanie wybranej przekładni polega na ryglowaniu odpowiedniego kola zębatego względem wału. W tym celu przemieszcza się przesuwkę z położenia środkowego w prawo lub w lewo, aż do oparcia o zęby wieńca zębatego ryglowanego koła zębatego. Wskutek tego sprężysty pierścień synchronizujący zostaje ściśnięty przez wewnętrzne występy przesuwki. Jeżeli koło zębate i wał trwają w bezruchu, w końcowej fazie swego ruchu przesuwka zazębia się z wieńcem zębatym ryglowanego koła, a pierścień synchronizujący nieco sie rozpręża, przy czym jego zewnętrzna wypukłość wchodzi we wgłębienia wewnętrznych wypustów przesuwki.
Kiedy wał lub ryglowane koło zębate obracają się, jeszcze przed zazębieniem sie przesuwki z wieńcem zębatym koła odbywa sie wyrównywanie ich prędkości obrotowych. Wskutek oporów tarcia pomiędzy wypustami przesuwki i wypukłością pierścienia synchronizującego, zaciskany pierścień synchronizujący usiłuje obracać się w ślad za wałem.
Tym samym, najpierw pierścień synchronizujący przekręca się nieco w swym gnieździe i opiera swym końcem o kulisę, która poprzez półpierścień . naciska na zderzak osadzony w ryglowanym kole zębatym. W rezultacie pierścień synchronizujący usiłuje zmusić koło zębate do obracania się wraz z walem, czyli przyspiesza lub opóźnia ruch ryglowanego kola zębatego względem wału. Jednocześnie zderzak kola zębatego Țprzez półpierścień wywiera nacisk na kulisę. Zatem im większe opory przeciwstawiają się zrównaniu prędkości obrotowych ryglowanego koła zębatego i wału, tym silniej kulisa rozpiera pierścień synchronizujący i tym mocniej jest on dociskany do wewnętrznych wypustów przesuwki. Dzięki temu odpowiednio wzrastają opory tarcia przeciwdziałające poślizgowi wypukłości pierścienia synchronizującego po wypustach przesuwki, co przyspiesza zrównywanie się prędkości obrotowych ryglowanego kola zębatego i wału. [więcej w: jazda nissan gtr, leaseplan aukcje, sprawność przekładni ]
Progresywne wzrastanie oporów tarcia pomiędzy przesuwką i pierścieniem synchronizującym nie zależy w ogóle od nacisku poosiowego, działającego na przesuwkę. Jeżeli pólpierścień naciska na kulisę, rozpierany przez nią pierścień synchronizujący nie daje Się ścisnąć występom przesuwki, bez względu na wywierany na nią nacisk. Do chwili zrównania się prędkości obrotowych koła zębatego i wału trwa więc jedynie poślizg występów przesuwki po wypukłości pierścienia synchronizującego, a synchronizator jest jakby zablokowany i nie pozwala na zaryglowanie koła na wale.
Wskutek zmniejszania się różnicy prędkości obrotowych ryglowanego koła zębatego i wału coraz bardziej maleje nacisk pólpierścienia na kulisy, a więc i zmniejszają się opory tarcia przeciwdziałaj poślizgowi pierścienia synchronizującego po wystepach przesuwki. Jednak dopiero z chwilą zrównania się prędkości obrotowych sprzęganych części zanika nacisk półpierścienia na kulisę, ustaje rozpieranie pierścienia synchronizującego i przesuwka daje sie zazębić z wieńcem zębatym.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: jazda nissan gtr leaseplan aukcje sprawność przekładni