wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Przekładnia hydrokinetyczna

Posted in Bez kategorii  by admin
Czerwiec 15th, 2018

Sposób odchylania strug cieczy przez łopatki kierownicy zależy od prędkości obrotowej turbiny. Jeżeli prędkość obrotowa turbiny jest mała, ciecz uderza o łopatki pod niekorzystnym kątem z, co powoduje znaczne straty mocy. Wobec silnego naporu cieczy na łopatki kierownicy reakcyjne oddziaływanie kierownicy jest znaczne i następuje wówczas znaczne odchylanie cieczy w kierunku padającego strumienia. Literą B oznaczono kierunek napływu cieczy styczny do początkowego elementu łopatki, osiągany przy umiarkowanej prędkości obrotowej turbiny. Straty uderzenia są w takim przypadku najmniejsze. W razie dalszego zwiększenia prędkości cieczy przez łopatkę kierownicy obrotowej turbiny ciecz uderza o łopatki kierownicy pod kątem y, a następnie pod kątem ó, przy którym ciecz napływa już stycznie do końcowego elementu łopatki. W takiej sytuacji ciecz napływa na łopatki kierownicy i wypływa spomiędzy nich w tym samym kierunku (równolegle), a więc nie odchyla się kierunek strumienia. W takiej sytuacji brak już reakcyjnego oddziaływania kierownicy, czyli moment oddawany przez pompę jest równy momentowi odbieranemu na turbinie (punkt sprzęgnięcia).
Gdyby ciecz napływała na łopatki kierownicy pod jeszcze większym kątem niż b, np. pod kątem e, to następowałoby odchylanie strumienia cieczy w przeciwnym kierunku. Napór cieczy na łopatki kierownicy wywołuje wówczas ujemny moment reakcyjny (kierownica usiłuje obracać się w ślad za turbina), straty uderzenia gwałtownie wzrastają a sprawność przekładni szybko się zmniejsza.
Systern TRILOK. Przekładnia hydrokinetyczna ma kierownice związaną z obudową za pośrednictwem sprzęgła jednokierunkowego. Jak długo napór strug cieczy na łopatki nicy wywołuje dodatni moment reakcyjny, tak długo sprzęgło jednokierunkowe utrzymuje ki w bezruchu, a przekładnia przekazując napęd zwiększa moment obrotowy. [przypisy: spreżyny talerzowe, maszyny pakujące poznań, maszyny pakujące ]
Jeżeli tylko podczas zwiększania się prędkości obrotowej turbiny przekroczony zostaje punkt sprzężenia, tj. zmieni się na przeciwny kierunek naporu strug krążącej cieczy na łopatki kierownicy (czyli powstanie ujemny moment reakcyjny). Od tej chwili przekładnia hydrokinetyczna pracuje jako sprzęgło hydrokinetyczne, tj. straty uderzenia na wlocie na łopatki kierownicy maleją, co z kolei powoduje zmniejszenie się strat uderzenia na wlocie na łopatki pompy. Aby uniemożliwić przekładni systemu TRI LOK kierownicy wyprzedzanie turbiny często stosuje sie pomocnicze sprzęgło jednokierunkowe, które uniemożliwia szybsze wirowanie kierownicy niż turbiny, łącząc kierownicę z wałem turbiny. Ryglowana przekładnia hydrokinetyczna jest wyposażona w urządzenie pozwalające na okresowe łączenie pompy bezpośrednio z wałem turbiny lub związanymi z nim elementami. Do ryglowania przekładni hydrokinetycznej stosuje się z reguły zwykłe suche jednotarczowe sprzęgło cierne, które najczęściej łączy wał turbiny z kołem zamachowym silnika, wskutek czego napęd jest przekazywany z walu napędzającego bezpośrednio na wał napędzany.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: maszyny pakujące spreżyny talerzowe tworzenie stron internetowych sosnowiec