wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Przekładnie hydrokinetyczne

Posted in Bez kategorii  by admin
Czerwiec 16th, 2018

Przekładnia hydrokinetyczna zwiększa przenoszony moment obrotowy dzięki reakcyjnemu oddziaływaniu nieruchomego wirnika, tzw. kierownicy, na ciecz krążącą w kanałach międzyłopatkowych pompy i turbiny. Najprostsza przekładnia hydrokinetyczna przypomina sprzęgło hydrokinetyczne, lecz różni się od niego stosowaniem:
— trzeciego nieruchomego wirnika, czyli kierownicy, oraz
— łopatek kształtowych, biegnących jak gdyby po linii śrubowej o zmiennym skoku, nawiniętej dookoła pierścienia środkowego.
Działanie przekładni hydrokinetycznej. Do koła zamachowego silnika przymocowany jest na stałe wirnik pompujący, tzw. pompa. Podczas obracania się pompy wskutek oddziaływania sił odśrodkowych, ciecz wydostaje się z jej kanałów międzyłopatkowych i ze znaczną prędkością napływa na łopatki wirnika turbinowego, tzw. turbiny. Wskutek silnego naporu cieczy turbina się obraca, zmuszając jednocześnie ciecz do odpływania na łopatki kierownicy. Z kolei ciecz przepływa między łopatkami kierownicy, na które wywiera silny napór wskutek zmian kierunku przepływu.
Ponieważ kierownica jest nieruchoma, występuje wówczas reakcyjne oddziaływanie cieczy na łopatki turbiny, polegające jak by na wywieraniu na nie dodatkowego nacisku. O wielkości reakcyjnego oddziaływania kierownicy decyduje stopień odchylania kierunku przepływu cieczy na jej łopatkach. Łopatki kierownicy są tak ukształtowane, że ciecz wypływając spomiędzy nich natrafia znów na łopatki pompy.
Ciecz w przekładni hydrokinetycznej przepływa zawsze pomiędzy łopatkami wszystkich trzech wirników. Zatem ciecz wirując dookoła OSI obrotu pompy i turbiny krąży jednocześnie wokół Środkowego pierścienia. Działanie i niektóre własności przekładni hydrokinetycznej najłatwiej wyjaśnić można przyjmując, że pompa, turbina i kierownica zostały rozcięte i wyprostowane, tworząc walec. W celu ustalenia warunków zakłada się stalą prędkość kątową Cop oraz przyjmuje za dodatni zwrot momentu obrotowego MP powstały wskutek naporu cieczy wydobywającej się spomiędzy łopatek pompy. [podobne: Przydatne akcesoria samochodowe na zimę, aluminium 6082, Wypożyczalnia busa 9 osobowego warszawa ]
Dobór kątów wejścia i wyjścia cieczy z łopatek pompy turbiny oraz kierownicy powinien być taki, aby napęd był przekazywany z jak najwyższą sprawnością. Ma to miejsce wówczas, kiedy wektory prędkości względnych cieczy na wejściu na wirniki są styczne do powierzchni łopatek. Na łopatki pompy ciecz napływa wtedy z prędkością bezwzględną VIP, zaś wydobywa się spomiędzy nich z prędkością bezwzględną V2P.
Pomijając niewielkie straty prędkości bezwzględnej podczas przepływu cieczy przez szczelinę pomiędzy pompą i turbiną, można przyjąć, że ciecz napływa na łopatki turbiny z prędkością bezwzględną Vit równą Ľ2P. Z uwagi na prędkość unoszenia cieczy ult prędkość względna cieczy na wejściu na łopatki turbiny jest równa Wit.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: aluminium 6082 Przydatne akcesoria samochodowe na zimę Wypożyczalnia busa 9 osobowego warszawa