wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Przełożenie skrzynki biegów

Posted in Bez kategorii  by admin
Listopad 17th, 2018

Stopień przełożenia pomiędzy walem sprzęgłowym i pośrednim skrzynki biegów wynika ze stosunku liczby zębów koła napędzającego do liczby zębów koła napędzanego:
zp (liczba zębów kola na wale pośrednim)
zs (liczba zębów koła na wale napędzającym) Jeżeli dźwignia zmiany biegów ustawiona jest w położeniu neutralnym, wówczas koła zębate osadzone przesuwnie na wielowypustach walu głównego nie są zazębione z kolami zębatymi walu pośredniego. Wskutek tego podczas pracy silnika i włączenia sprzęgła wał pośredni wprawdzie się obraca, lecz wał główny trwa w bezruchu. Natomiast w zazębienia któregokolwiek z przesuwnych kół zębatych wału głównego z odpowiednim kołem zębatym walu pośredniego, wal pośredni przekazuje napęd na wal główny, a więc poprzez wał napędowy na koła napędowe samochodu. Przełożenie między wałem pośrednim i walem głównym wynika ze stosunku liczb zębów kół współpracujących ze sobą. Podczas pracy skrzynki biegów na biegu bezpośrednim wał pośredni obraca się jałowo, a napęd jest przekazywany wprost z wału sprzęgłowego na wał główny.
Układy współczesnych skrzynek biegów. Cechami charakterystycznymi skrzynek biegów ze zwykłymi stopniowymi przekładniami Są:
— liczba biegów; stosowane Są skrzynki trzybiegowe, cztero— biegowe, pięciobiegowe itd.,
— liczba stale zazębionych przekładni, czyli stale zazębionych ze sobą par kół zębatych,
— sposób włączania przekładni ; przekładnie współczesnych skrzynek biegów sa włączane przez przesuwanie poosiowe kół zębatych, za pomocą sprzęgieł kłowych lub zębatych, za pomocą sprzęgieł synchronizujących lub za pomocą sprzęgieł ciernych, sposób przełączania biegów; rozróżnia się ogólnie sterowanie bezpośrednie ręczne (dźwignia zmiany biegów przerzucana przez kierowcę znajduje się bezpośrednio przy skrzyni biegów), odległościowe ręczne (dźwignia zmiany biegów nie znajduje sie przy skrzyni Diegów i oddziałuje na mechanizmy sterujące skrzyni biegów za pomocą układu dźwigni i cięgieł), odległościowe, za pośrednictwem układu pneumatycznego, hydraulicznego lub elektrycznego (biegi zmienia urządzenie uruchamiane przez siłownik pneumatyczny, hydrauliczny lub elektromagnetyczny). [podobne: jazda nissan gtr, leaseplan aukcje, sprawność przekładni ]
Samochody osobowe produkcji europejskiej wyposaża się jeszcze powszechnie w skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych, co przypisać można przede wszystkim względom ekonomicznym. Tego rodzaju skrzynki biegów w porównaniu ze skrzynkami planetarnymi lub hydro-mechanicznymi są bowiem zawsze tańsze, przy czym cechuje je większa sprawność przekazywania napędu, co jest bardzo istotne z uwagi na niewielką na ogól moc silnika przeciętnego samochodu europejskiego.
Natomiast w samochodach osobowych produkcji amerykańskiej, jeżeli wyposaża się je jeszcze w skrzynki biegów z przekladniami zębatymi o osiach stałych, to z reguły są to wyłącznie skrzynki trzybiegowe. Tego rodzaju skrzynki instaluje się na życzenie nabywców zamiast automatycznych, hydro-mechanicznych skrzynek biegów, traktowanych przeważnie w USA jako wyposażenie typowe.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: jazda nissan gtr leaseplan aukcje sprawność przekładni