wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Przesuwne koło zębate

Posted in Bez kategorii  by admin
Luty 16th, 2018

Do włączania napędu przednich kół samochodu służy przesuwka pozwalająca na ryglowanie swobodnego koła zębatego wzgledem przedniego walu zdawczego. Jeżeli przesuwka nie sprzęga swobodnego koła zębatego z przednim walem zdawczym, wiruje ono jałowo wokół niego, a skrzynka rozdzielcza przekazuje napęd jedynie na tylne kola pojazdu. Zwiększanie momentu obrotowego przez skrzynkę rozdzielczą zapewnia wbudowana w nią przekładnia zwalniająca. Jeżeli przesuwne kolo zębate jest zazębione z dużym kołem zębatym na wale pośrednim, małe koło zębate na wale pośrednim zmusza tylny wał zdawczy oraz swobodne koło zębate do obracania się w tym samym kierunku CO i wał wejściowy, lecz znacznie wolniej.
Dzięki temu uzyskuje się przełożenie zwalniające skrzynki rozdzielczej, na ogół dość duże (np. 1,96 — w samochodzie GAZ-63).
Dwustopniowa, nastawna skrzynka rozdzielcza często stale zwiększa przekazywany moment obrotowy, czyli pracuje zawsze z przełożeniem zwalniającym — albo dużym, albo małym. W tego rodzaju zespole wały zdawcze — przedni i tylny — wbudowane są współosiowo. Od skrzynki biegów napęd odbiera wał wejściowy, na którym osadzone jest koło zębate, stale zazębione z dużym kołem bloku dwóch pośrednich kół zębatych. Duże koło bloku pośrednich kół zębatych jest jednocześnie stale zazębione ze swobodnym kołem zębatym, ułożyskowanym na tylnym wale zdawczym.
Przesuwne koło zębate, osadzone na tylnym wale zdawczym, służy do przełączania przełożeń zwalniających. Jeżeli koło przesuwne rygluje swobodne koło zębate względem tylnego wału zdawczego, zespół pracuje z małym przełożeniem zwalniajacym (np. 1,15 — w samochodzie MOSKWICZ 410). Natomiast kiedy przesuwne koło zębate jest zazębione z małym kołem bloku pośrednich kół zębatych, swobodne koło zębate wiruje jałowo, a skrzynka rozdzielcza przenosi napęd z dużym przełożeniem zwalniającym (np. 2,86 w samochodzie MOSKWICZ 410). Do włączania napędu przednich kół służy przesuwka pozwalająca na okresowe sprzęganie przedniego wału zdawczego z tylnym wałem zdawczym. Skrzynka rozdzielcza jest przełączana przy użyciu jednej tylko dźwigni ręcznej, umożliwiającej przemieszczanie przesuwnego koła zębatego lub przesuwki. [patrz też: wypożyczalnia samochodów katowice, wypożyczalnia samochodów lublin, pionowa maszyna pakująca ]
Nastawna skrzynka rozdzielcza jest często zespolona ze zwykłą skrzynką biegów. Umieszczenie wszystkich przekładni skrzynki biegów i skrzynki rozdzielcze we wspólnej obudowie zapewnia bowiem znaczne oszczędności na ciężarze i zmniejsza do minimum zapotrzebowanie miejsca. Samoczynna skrzynka rozdzielcza zapewnia włączanie i wyłączanie przedniego napędu bez jakiegokolwiek działania ze strony kierowcy. Zwykle napęd przednich kół samochodu włącza się samoczynnie, jeżeli jego tylne koła tracą przyczepność do podłoża. Natomiast kiedy tylne koła pojazdu przestają się ślizgał, napęd jego przednich kół zostaje samoczynnie wyłączony.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: pionowa maszyna pakująca wypożyczalnia samochodów katowice wypożyczalnia samochodów lublin