wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Samoczynna przekładnia przyspieszająca

Posted in Bez kategorii  by admin
Czerwiec 18th, 2018

Samoczynna przekładnia przyspieszająca jest wyposażona w półautomatyczny lub automatyczny układ sterujący, który w określonych sytuacjach powoduje samoczynne przełączenia z przełożenia bezpośredniego na przełożenie przyspieszające oraz odwrotnie. Najczęściej samoczynne przełączenia przekładni przyspieszających są następstwem z góry przewidzianych zmian szybkości jazdy oraz chwilowego obciążenia silnika.
Układy sterowania samoczynnych przekładni przyspieszających są z reguły wyposażone w siłowniki elektromagnetyczne lub hydrauliczne, uruchamiane przez układy elektryczne z wyłącznikami odśrodkowymi (reagującymi na zmiany szybkości jazdy) oraz wyłącznikami przyciskowymi (reagującymi na nacisk wywierany na pedał przyspieszenia, czyli uchylenie przepustnicy gaźnika). Ponadto układ sterujący samoczynnej przekładni przyspieszającej zaopatruje sie w urządzenie umożliwiające okresowe ustawianie jej przełożenia bezpośredniego (wyłączanie automatyki). System BORG WARNER. Samoczynna przekładnia przyspieszająca składa się z przekładni planetarnej, sprzęgła jednokierunkowego, elektromagnetycznego siłownika do ryglowania koła słonecznego oraz mechanicznego układu do wyłączania przekładni. Przełożenie przyspieszające uzyskuje się przez unieruchomienie koła słonecznego, wskutek czego koło pierścieniowe, połączone z wałem napędzanym, obraca się szybciej niż kosz k satelitów połączony z walem głównym skrzynki biegów. [podobne: Naprawa samochodu w warsztacie samochodowym, Części samochodowe zamienne, a oryginalne, pionowa maszyna pakująca ]
Wyłączenie przekładni przyspieszającej polega na oswobodzeniu koła słonecznego, które dzięki zastosowaniu sprzęgła jednokierunkowego nie może jednak obracać się z mniejszą prędkością niż kolo pierścieniowe. Sprawia to,. że wal napędzany przekładni przyspieszającej obraca się wraz z wałem napędzającym, czyli z tą samą prędkością obrotową, co i wał główny skrzynki biegów (przełożenie bezpośrednie). W razie potrzeby, np. na okres hamowania silnikiem, kierowca może zaryglować mechanicznie sprzęgło jednokierunkowe przez przesunięcie koła słonecznego aż do zazębienia się jego dodatkowego wieńca zębatego z wieńcem zębatym koszyka satelitów.
Urządzenie elektromagnetyczne do ryglowania kola słonecznego jest sterowane przez regulator odśrodkowy, który samoczynnie zwiera styki wyłącznika, powodując dopływ prądu do elektromagnesu, jeżeli prędkość ruchu samochodu przekracza 50 . . 55 km/godz. Aby ułatwić pokonywanie wzniesień lub szybkie rozpędzanie pojazdu, np. podczas wyprzedzania, kierowca może wyłączać przekładnię przyspieszającą, bez względu na chwilową szybkość jazdy, przez gwałtowne naciśnięcie na pedał przyspieszania (zasada kick-down). Powoduje to wciśnięcie przycisku wyłącznika wbudowanego pod pedałem i przerwanie dopływu prądu do elektromagnesu, wskutek czego napięta sprężyna odwodząca rozpręża się i wyrzuca sworzeń klinujący z wnęki pomiędzy wypustami pierścienia ryglującego, co powoduje oswobodzenie koła słonecznego. Jednocześnie, aby uchronić sworzeń i pierścień ryglujący przed przeciążeniem (wskutek różnic prędkości obrotowych), dodatkowy układ elektryczny wyłącza układ zapłonu na okres 2 4 obrotów walu korbowego

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Części samochodowe zamienne, a oryginalne Naprawa samochodu w warsztacie samochodowym pionowa maszyna pakująca