wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Siłownik nadciśnieniowy

Posted in Bez kategorii  by admin
Czerwiec 20th, 2018

Kiedy wybierak wbudowany jest w pokrywie skrzynki biegów, stosowane są również dwa cięgła, przy czym jedno służy do przesuwania wybieraka, drugie zaś do jego przekręcania (włączania biegu), Zaleta takiego układu jest możliwość zastosowania linki BOWDENA do przesuwania wybieraka, co z kolei umożliwia wyeliminowanie jałowego skoku dźwigni zmiany biegów oraz zapewnia kompensację wzajemnych przesunięć zespołu napędowego i nadwozia. Ze względu na umieszczenie siedzenia kierowcy obok silnika, np. w samochodzie ciężarowym, dźwignia zmiany biegów nie oddziałuje bezpośrednio na wybierak w pokrywie skrzynki, lecz połączona jest z nim za pomocą wałka przegubowego. Podobne układy stosowane są w niektórych samochodach osobowych wyposażonych w skrzynki biegów zespolone z przekładniami głównymi w mos łach napędowych (np. VW). [więcej w: maszyny pakujące Warszawa, hurtownia tapicerska, maszyny pakujące ]
Sprężynowe urządzenie sterujące wspomagające. Układ mechanicznego sterowania odległościowego wyposaża się niekiedy w urządzenie zmniejszające skok oraz wymagany nacisk na
dźwignię zmiany biegów. Do najprostszych urządzeń należy tzw. sprężyna wspomagająca, która nie tylko zmniejsza nacisk na dźwignie zmiany biegów potrzebny do przełączenia przekładni, lecz ponadto eliminuje luzy oraz kompensuje odkształcenia części układu sterowania.
Pneumatyczne sterowanie odległościowe skrzynek biegów spotyka sie głównie w autobusach miejskich i samochodach ciężarowych 0 dużej ładowności, które Są użytkowane w warunkach zmuszających do częstych zmian przełożeń w układach napędowych. Pojazdy tego rodzaju wyposażone są zwykle w instalacje sprężonego powietrza (do uruchamiania mechanizmów hamulcowych kół), co wybitnie upraszcza problem zasilania siłowników nadciśnieniowych, uruchamiających mechanizmy przełączania przekładni w skrzynkach biegów.
Przeważnie siłownik nadciśnieniowy służy jako urządzenie wspomagające, które uwielokratnia nacisk cięgla mechanicznego układu przeniesienia. Dzięki temu w razie niedomagania instalacji pneumatycznej kierowca ma nadal możność przełączania przekładni w skrzynce biegów, oczywiście kosztem odpowiednio zwiększonego nacisku na dźwignie zmiany biegów.
Pneumatyczne sterowanie odległościowe, w którym dźwignia lub przyciski zmiany biegów sterują jedynie działanie nadciśnieniowego silnika uruchamiającego mechanizm przelaczania przekładni, spotyka się dość rzadko, głównie w preselekcyjnych lub półpneumatycznych skrzynkach biegów dużych pojazdów drogowych. Do przełączania biegów stosuje się niekiedy kilka siłowników nadciśnieniowych, z których każdy przemieszcza jeden wodzik mechanizmu przełączania przekładni. Tego rodzaju zespól siłowników jest przeważnie sterowany elektromagnetycznie.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: hurtownia tapicerska maszyny pakujące prasa do makulatury