wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Skrzynki rozdzielcze

Posted in Bez kategorii  by admin
Luty 17th, 2018

Pojazdy terenowe wyposaża się często w zwolnice zespolone z główna skrzynka biegów, przy czym dodatkowe przełożenia zapewniają albo zwykłe przekładnie stopniowe, albo przekładnie planetarne.
Zespolone skrzynki biegów wyposaża sie często nadciśnieniowe siłowniki do przełączania zwolnic. Ogólnie biorąc sterowanie zespolonych skrzynek biegów, nawet w razie pełnej ich synchronizacji, jest dość uciążliwe i wymaga zarówno dużej wprawy jak i wysiłku fizycznego. Aby usunąć tę niedogodność często stosuje się urządzenia preselekcyjne, dzięki którym zadanie kierowcy ogranicza się tylko do wybrania odpowiedniego biegu, po czym przekładnie w skrzynce biegów są przełączane przez specjalny siłownik.
Aby zwiększyć swobodę poruszania się samochodu w terenie zwykle wyposaża się go w układ napędowy na wszystkie koła. Ponieważ w przeciętnych warunkach ruchu napędzanie wszystkich kół byłoby nieracjonalne, np. z uwagi na zużycie paliwa, w układach napędowych pojazdów terenowych stosuje się dodatkowe zespoły, tzw. skrzynki rozdzielcze, pozwalające na okresowe wyłączanie napędu niektórych kół jezdnych mostów napędowych. Zadanie skrzynki rozdzielczej polega na przekazywaniu w razie potrzeby napędu na wszystkie mosty napędowe oraz na umożliwianiu wyłączania napędu jednego lub dwóch mostów z jednoczesnym przekazywaniem napędu na pozostały most lub mosty napędowe. Ponadto skrzynka rozdzielcza spełnia często zadania pomocniczej stałej przekładni zwalniającej. Skrzynki rozdzielcze sa stosowane w samochodach terenowych ciężarowych i osobowych (oraz w pojazdach specjalnych) o dwóch lub więcej mostach napędowych.
Zależnie od sposobu sterowania rozróżnia Się nastawne i samoczynne skrzynki rozdzielcze, czyli zespoły o przymusowym (ręcznym) lub samoczynnym włączaniu i wyłączaniu napędu przednich kół. Ze względu na liczbę przełożeń Skrzynki rozdzielcze dzieli się na jedno- i wielostopniowe. Zastosowanie jednostopniowej skrzynki rozdzielczej (o przełożeniu bezpośrednim) umożliwia przenoszenie napędu na wszystkie mosty napędowe oraz okresowe wyłączanie napędu przednich kół. Natomiast zastosowanie wielostopniowej skrzynki rozdzielczej pozwala ponadto na okresowe zwiększanie momentu obrotowego. [hasła pokrewne: wypożyczalnia samochodów katowice, wypożyczalnia samochodów lublin, Wynajem autokarów ]
Dwustopniowa skrzynka rozdzielcza nie tylko rozdziela napęd na przedni i tylny most napędowy, lecz ponadto umożliwia przekazywanie napędu z dwoma różnymi przełożeniami — najczęściej bezpośrednim i zwalniającym. Na wale wejściowym skrzynki rozdzielczej, połączonym z wałem głównym skrzynki biegów, osadzone jest przesuwne koło zębate. Jeże li kolo przesuwne jest zazębione z wewnętrznym wieńcem koła zębatego, stanowiącego całość konstrukcyjną z tylnym wałem zdawczym, wał ten wiruje z identyczną prędkością obrotową co i wal wejściowy, a omawiany zespół pracuje jako prosta skrzynka rozdzielcza.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Wynajem autokarów wypożyczalnia samochodów katowice wypożyczalnia samochodów lublin