wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Sprzęgła hydrokinetyczne

Posted in Bez kategorii  by admin
Sierpień 19th, 2018

Łopatki pompy zaopatrzone są w niewielkie skośne ścięcia. Liczba łopatek pompy wynosi 48, zaś t ubiny 44, a luz miedzy pompą i turbiną — 4 mm. Ciecz wypełnia sprzęgło w 85%.
Sprzęgła hydrokinetyczne, stosowane w samochodach CHRYSLER, poddawano z biegiem lat rozmaitym modyfikacjom. Charakterystyczną cechą sprzęgieł hydrokinetycznych CHRYSLER jest stosowanie bardzo lekkich wirników spawanych z tłoczonych blach oraz dodatkowych zbiorników. Dawniej zaopatrywano turbiny w pierścień wewnętrzny. Liczba łopatek pompy wynosiła 32, a turbiny 30.
Sprzęgła udoskonalone mają obieg otwarty oraz kołnierze zastawkowe. Zarówno łopatki pompy, jak i turbiny są skrócone przez skośne ścięcia. Pojemność dodatkowych zbiorników cieczy z biegiem lat poważnie zmniejszono. Sprzęgło hydrokinetyczne samochodu FIAT bez kołnierza zastawkowego lub dodatkowego zbiornika należy do nielicznych zespołów o wirnikach odlanych ze stopu lekkiego. Łopatki są skrócone przez skośne ścięcie, Liczba łopatek pompy wynosi 40, a turbiny — 36.
Skrzynki biegów HYDRA-MATIC Single Coupling mają sprzęgła hydrokinetyczne o obiegu zamkniętym, bez zbiorników dodatkowych lub kołnierzy zastawkowych. Przez prawidłowy dobór szczegółów konstrukcji można wprawdzie ograniczyć do minimum poślizg sprzęgła hydrokinetycznego w zakresie eksploatacyjnych prędkości biegu silnika, ale przy prędkościach obrotowych walu korbowego poważnie odbiegających od eksploatacyjnych występują zawsze poważne straty mocy.
Aby zapobiec wspomnianym stratom mocy wskutek poślizgu pomiędzy pompą i turbiną, często ze sprzęgła hydrokinetycznego korzysta się tylko podczas ruszania pojazdu z miejsca i rozpędzania, wyłączając je w zwykłych warunkach ruchu. W takich przypadkach zamiast zwykłego, wbudowuje sie tzw. rozdzielcze sprzęgło cierne, pozwalające na przenoszenie napędu albo bezpośrednio z walu korbowego na skrzynkę biegów, albo przez sprzęgło hydrokinetyczne. [więcej w: pompy lakiernicze, żuraw warsztatowy, salon samochodów używanych poznań ]
Sprzęgła hydrokinetyczne zastosowano najwcześniej w samochodach osobowych DAIMLER. Sprzęgła te miały wirniki pompy i turbiny odlane ze stopów lekkich. W niektórych modelach łopatki turbin były skośnie ścięte. Stosowano zarówno obieg otwarty, jak i zamknięty, jednak bez kołnierzy zastawkowych lub dodatkowych zbiorników cieczy.
Coraz częściej sprzęgła hydrokinetyczne spotyka się również i w ukladach napędowych dużych samochodów ciężarowych. Na wzmiankę zasługuje np. zespól przekazujący naped na skrzynkę biegów samochodu MAZ-525. Zespół ten składa się ze sprzęgła hydrokinetycznego, spełniającego zarazem zadania koła zamachowego, z walu pośredniego (w postaci dwóch pojedynczych przegubów krzyżakowych) i z dwutarczowego suchego sprzęgła ciernego, rozłączanego tylko na okres zmiany biegów.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: pompy lakiernicze salon samochodów używanych poznań żuraw warsztatowy