wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Straty w przekładni hydrokinetycznej.

Posted in Bez kategorii  by admin
Luty 14th, 2018

Chwilowa sprawność przekładni zależy od chwilowych strat energii podczas krążenia cieczy w pracującej przekładni, które poglądowo można podzielić na straty przepływu oraz straty uderzeń. Straty takiej sytuacji ciecz napływa na łopatki kierownicy i wypływa spomiędzy nich w tym samym kierunku (równolegle), a więc nie odchyla się kierunek strumienia. W takiej sytuacji brak już reakcyjnego oddziaływania kierownicy, czyli moment oddawany przez pompę jest równy momentowi odbieranemu na turbinie (punkt sprzęgnięcia). [przypisy: spreżyny talerzowe, maszyny pakujące poznań, maszyny pakujące ]
Gdyby ciecz napływała na łopatki kierownicy pod jeszcze większym kątem niż b, np. pod kątem e, to następowałoby odchylanie strumienia cieczy w przeciwnym kierunku. Napór cieczy na łopatki kierownicy wywołuje wówczas ujemny moment reakcyjny (kierownica usiłuje obracać się w ślad za turbina), straty uderzenia gwałtownie wzrastają a sprawność przekładni szybko się zmniejsza.
System TRILOK. Przekładnia hydrokinetyczna ma kierownice związaną z obudową za pośrednictwem sprzęgła jednokierunkowego. Są spowodowane tarciem cząstek cieczy o łopatki wirników (pompy, turbiny i kierownicy). Straty przepływu maleją w miarę wzrostu prędkości obrotowej turbiny, ponieważ ze zmniejszaniem się poślizgu turbiny względem pompy maleje prędkość krążenia cieczy w przekładni. Straty uderzeń wynikają wskutek niewłaściwych ką łów wejścia cieczy na łopatki wirników. Najkorzystniejszy jest kąt wejścia cieczy na łopatki, przy którym straty uderzeń sa najmniejsze (czyli kiedy kierunek wektora prędkości względnej jest styczny do początkowego elementu łopatki).
Kierunek wektora. Straty mocy prędkości względnej w przekładni hydrokinetycznej zależy od prędkości obrotowych wirników, pomiędzy którymi przepływa ciecz. Wraz ze zmianą prędkości obrotowej wirnika zmienia się prędkość obwodowa i ulega zmianie kierunek wektora prędkości względnej. Wynika stąd, że tylko przy ściśle określonych prędkościach obrotowych poszczególnych wirników ciecz napływa prawidłowo na łopatki, natomiast w razie jakiejkolwiek zmiany prędkości obrotowej jednego z wirników nieuchronnie występują straty uderzenia. Największe są straty uderzenia na wejściu cieczy na łopatki kierownicy, nieco mniejsze na wejściu na łopatki pompy oraz turbiny. Straty te w pewnych warunkach w razie osiągnięcia sprawności optymalnej, przy ściśle określonym poślizgu turbiny względem pompy, tzw. optymalnym, przewidzianym z góry przez konstruktora, maleją do minimum i w praktyce mogą być pomijane. Natomiast przy wszystkich innych prędkościach obrotowych wirników straty uderzeń Są już uchwytne i wzrastają tym szybciej, im bardziej chwilowy poślizg turbiny względem pompy różni się od poślizgu optymalnego.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: maszyny pakujące spreżyny talerzowe wypożyczalnia samochodów poznań