wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Typowe stopniowe skrzynki biegów

Posted in Bez kategorii  by admin
Wrzesień 18th, 2018

Wał główny ułożyskowany na trzech podporach osadza sie najczęściej w łożyskach kulkowych lub walcowych, rzadziej w łożyskach stożkowych. Wał taki ustala się poosiowo albo w łożysku tylnym, albo w łożysku pośrednim.
Ułożyskowanie kół zębatych. Swobodne koła zębate walu głównego, zazębiające się z kolami zębatymi wału pośredniego, są zwykle ułożyskowane bezpośrednio na wale głównym. Jedynie w razie bardzo dużego obciążenia przekładni swobodne kola zębate łożyskuje się w ściankach działowych obudowy skrzynki biegów. Do łożyskowania kół zębatych na wale głównym stosuje się najczęściej łożyska ślizgowe lub złożenia igiełkowe, a niekiedy — kulkowe łożyska skośne, bez pierścieni zewnętrznych. W ściankach działowych skrzynki biegów swobodne koła zębate są najczęściej ustalane w łożyskach walcowych, zwykłych lub bez pierścieni wewnętrznych, albo w łożyskach kulkowych; skośne łożyska kulkowe wbudowuje się tak, aby po złożeniu skrzynki biegów kulki podlegały określonym naciskom wstępnym.
Omówione przykłady reprezentują jedynie najbardziej typowe sposoby łożyskowania części skrzynek biegów.
Samochody osobowe. W czterostopniowych skrzynkach biegów przeważnie synchronizowane są prawie wszystkie biegi do jazdy w przód — z reguły II, II I oraz IV, jako najczęściej przełączane. W niektórych skrzynkach biegów synchronizowane są wszystkie biegi do jazdy w przód, a więc również i bieg I. Aby umożliwić stosowanie jednolitego wału napędowego często odpowiednio wydłuża się wal główny skrzynki biegów. Podobnie w trzystopniowej skrzynce biegów najczęściej synchronizowane są tylko bieg II oraz bieg III, co pozwala na zastosowanie jednego tylko synchronizatora i wybitnie upraszcza budowę zespołu. [przypisy: wypowiedzenie polisy oc proama Warszawa, hurtownia tapicerska, wypowiedzenie polisy oc proama ]
Dość często pięciostopniowa skrzynka biegów ma obudowę uniwersalną, co pozwala zarówno na blokowanie skrzynki z silnikiem, jak i na zawieszanie jej niezależnie od silnika. Skrzynki biegów samochodów ciężarowych i autobusów są w licznych przypadkach tak skonstruowane, że przez wymiane kompletów par kół zębatych można uzyskiwać rozmaite stopniowanie przełożeń. Przykładowo pięciostopniowa skrzynka biegów terenowego samochodu ŻUBR o ładowności 8 ton jest przystosowana do wymiany trzech par kół zębatych. W wersji przeznaczonej do samochodu użytkowanego w trudnych warunkach terenowych (np. w górach) lub do częstego ciągnięcia przyczepy wbudowuje się zestaw przekładni zapewniający stopniowanie przełożeń: 1 : 1 ; 1,60 ; 1 ; 2,65 : 1 ; 4,50 : 1 ; 7,90 : 1. W samochodach użytkowanych w przeciętnych warunkach i stosunkowo rzadko ciągnących przyczepy oraz w autobusach międzymiastowych stosowane są wersje omawianej skrzynki biegów o stopniowaniu 0,779 : 1.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: hurtownia tapicerska land rover warszawa wypowiedzenie polisy oc proama