wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Układ TRILOK

Posted in Bez kategorii  by admin
Sierpień 11th, 2018

Ze zwiększaniem się prędkości obrotowej turbiny, lub inaczej ze zmniejszaniem się poślizgu turbiny względem pompy, moment obrotowy odbierany na wale napędzanym (Mt) stopniowo maleje, aż do zrównania się z momentem oddawanym przez przekladnię hydrokinetyczną (Mp). Punkt charakterystyki przekładni hydrokinetycznej, w którym osiąga się równość momentów Mt — Mn, nazywa się „punktem sprzęgnięcia”. Przekładnia pracuje wówczas jako sprzęgło hydrokinetyczne, czyli podczas przekazywania napędu nie zmienia momentu obrotowego. Wskutek dalszego zwiększania się prędkości obrotowej turbiny (nt) moment obrotowy odbierany przez turbinę gwałtownie maleje, aż do zupełnego zaniknięcia. Na przykład, jak wynika z omawianego wykresu, maksimum sprawności występuje przy stosunku prędkości obrotowych nt/np 0,6, a punkt sprzęgnięcia przy nt/np 0,8, przy czym sprawność przekładni wynosi wówczas = 0,80. Przebieg rzeczywistej charakterystyki przekładni hydrokinetycznej świadczy, że jej sprawność w zakresach małych i dużych względnych prędkości obrotowych turbiny jest niewielka. Mała sprawność przekładni w zakresie niewielkich prędkości obrotowych turbiny nie ma istotnego znaczenia praktycznego, ponieważ okresy pracy przekładni w taki sposób są stosunkowo krótkie. Natomiast w zakresie dużych prędkości obrotowych turbiny przekładnia pracuje często i przez długie okresy czasu.
Aby nie dopuścić do odbierania przez turbinę momentu obrotowego mniejszego niż moment obrotowy oddawany przez pompę oraz aby zapobiec zbytniemu pogarszaniu się sprawności przekładni w zakresie dużych prędkości obrotowych turbiny, albo inaczej małych jej poślizgów względem pompy (poza punktem sprzęgnięcia), stosuje się dwie metody :
— układ TRI LOK — specjalną konstrukcję przekładni, dzięki której w określonych warunkach przekładnia hydrokinetyczna może pracować jako sprzęgło hydrokinetyczne, rygluje się przekładnię hydrokinetyczną za pomocą sprzęgła ciernego.
Zasada układu TRILOK. Porównanie sprawności przekładni hydrokinetycznej i sprzęgła hydrokinetycznego — odnosząc do określonej stałej prędkości obrotowej pompy — nasuwa następujące wnioski: [przypisy: dealer bmw warszawa, wypowiedzenie polisy oc proama poznań, wypowiedzenie polisy oc proama ]
w zakresie umiarkowanych prędkości obrotowych turbiny sprawność przekładni jest większą niż sprawność
sprzęgła ; w zakresie dużych predkości obrotowych turbiny sprawność przekładni gwałtownie spada, podczas gdy sprawność sprzęgła dochodzi do maksimum (największa sprawność sprzęgła sięga około 0,975).
Praktyczna realizacja zasady TRI LOK polega więc na takim wykonaniu konstrukcyjnym przekładni hydrokinetycznej, że jeżeli stosunek prędkości obrotowych turbiny i pompy (nt/np) mieści się w zakresie od zera do punktu sprzężenia.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: dealer bmw warszawa otomoto gliwice wypowiedzenie polisy oc proama