wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Układy napędowe z planetarnymi skrzynkami biegów

Posted in Bez kategorii  by admin
Sierpień 14th, 2018

Układy napędowe z planetarnymi skrzynkami biegów często wyposaża się w sprzęgła hydrokinetyczne, aby zapewnić płynne ruszanie pojazdu z miejsca oraz zmniejszyć zużycie części zespołów napędowych. Obecnie przekładnie planetarne najczęściej stosuje się jako człony półautomatycznych i automatycznych skrzynek biegów. W zespolach takich spotyka się najrozmaitsze układy kinetyczne, co najczęściej wynika z dążenia do obejścia ograniczeń patentowych.
Włączenie przekładni przyspieszającej zapewnia znacznie szybszy ruch samochodu niż podczas korzystania z biegu bezpośredniego, odnosząc do określonej prędkości biegu silnika. Przekładnię przyspieszającą włącza się tylko w sprzyjających warunkach np. jadąc autostradą lub poziomą drogą o ulepszonej nawierzchni — kiedy opory ruchu pojazdu są niewielkie, co zmniejsza kilometrowe zużycie paliwa. Należy podkreślić, że jeżeli stopniowanie skrzynki biegów jest prawidłowe, włączenie przekładni przyspieszającej nie pozwala na przekraczanie maksymalnej szybkości jazdy rozwijanej na biegu bezpośrednim. Ze względu na dodatkowe straty mocy w przekładni przyspieszającej, podczas korzystania z niej samochód przeważnie rozwija mniejszą prędkość maksymalną niż na biegu bezpośrednim. Przekładnie przyspieszające stosowane są najczęściej w postaci oddzielnych skrzynek przekładniowych o sterowaniu półautomatycznym. Spotyka się je głównie w pojazdach wyposażonych w silniki dużych nadmiarach mocy.
Typowe wykonania przekładni przyspieszających. Niezależne przekładnie przyspieszające konstruowane są przeważnie jako skrzynki zawierające przekładnie planetarne, rzadziej stale zazębione przekładnie zwykłe, składające się tylko z kół zębatych o stałych osiach obrotu. Tego rodzaju przekładnia przyspieszająca jest niemal zawsze wbudowana za skrzynką biegow i pośredniczy w przekazywaniu napędu z jej wału głównego na wał napędowy. [podobne: kody błędów obd2 objaśnienia, salon toyoty warszawa, vb leasing poleasingowe ]
Przekładnia przyspieszająca wbudowana w skrzynce biegów ma z reguły postać pary stale zazębionych kół zębatych o stałych osłach obrotu. Przekładnia taka, stosowana dość rzadko, stanowi jeden ze stopni (tzw. bieg przyspieszający) skrzynki biegów.
Nastawna przekładnia przyspieszająca ma najczęściej postać pomocniczej skrzynki przekładniowej, zawierającej przekładnię planetarną, przełączaną przy użyciu dźwigni ręcznej i mechanicznego urządzenia sterującego.
Widełki włączające osadzone są obrotowo. Podczas przekręcania widełek w lewo koniec wału głównego skrzynki biegów zostaje sprzężony z koszykiem satelitów za pomocą przesuwki wielowypustowej. Ponieważ koło słoneczne układu planetarnego jest unieruchomione wskutek połączenia z obudową, koło pierścieniowe o uzębieniu wewnętrznym, stanowiące całość z wałem wyjściowym przekładni przyspieszajacej, obraca sie wówczas szybciej niż wal główny skrzynki biegów. W razie przekręcenia widełek włączających w prawo następuje włączenie przełożenia bezpośredniego przekładni przyspieszającej. Wał wyjściowy przekładni przyspieszającej zostaje wtedy połączony sprzęgłem wielowypustowym bezpośrednio z wałem głównym skrzynki biegów, a układ satelitów wiruje jałowo.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: kody błędów obd2 objaśnienia salon toyoty warszawa vb leasing poleasingowe