wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Urządzenia do włączania przekładni

Posted in Bez kategorii  by admin
Sierpień 18th, 2018

Podkreślić należy, że zarówno amerykańskie, jak i europejskie samochody sportowe lub wyczynowe wyposaża sie niemal zawsze w skrzynki biegów z przekładniami zębatymi o osiach stałych. Tego rodzaju zespoły są bowiem stosunkowo najlżejsze, przekazują napęd z największą sprawnością i zapewniają stałe połączenie silnika z kolami pędnymi. Włączanie przekładni w skrzynkach biegów z kolami zębatymi o stałych osiach obrotu odbywa sie przez:
przesuwanie, czyli łączenie dwóch kół zębatych przez zazębianie ich zębów roboczych,
— sprzęganie, czyli łączenie z walem obrotowo osadzonego na nim koła zębatego, stale zazębiającego się z drugim kołem zaklinowanym na drugim wale.
Przekładnie o przesuwanych kołach zębatych spotyka sie dziś coraz rzadziej i to głównie tylko jako przekładnie zapewniające największe przełożenia (pierwszego i tylnego biegu), zwykle z kół o zębach prostych. Niekiedy stosuje sie również przekładnie z przesuwanymi kolami walcowymi o zębach śrubowych. W takim przypadku wał skrzynki biegów ma wielowypusty śrubowe o takim samym skoku linii śrubowej, jak skok linii śrubowych zębów kół (np. dawna skrzynka biegów samochodu MOSKWICZ).
Wykorzystanie przekładni o przesuwnych kolach zębatych pozwala na uproszczenie konstrukcji skrzynki biegów i zmniejszenie kosztów jej wykonania. Istotne wady tego rodzaju przekładni to dość trudne i hałaśliwe włączanie biegów, jeżeli zęby kół zazębianych natrafiają na siebie (niedogodność ta potęguje się w miarę wzrostu różnicy obwodowych prędkości zazębianych kół), szybkie zużywanie się obrzeży zębów (co przyczynia się do spadku sprawności mechanicznej przekładni i potęguje hałaśliwość pracy) oraz zmniejszone czynne długości zębów, z uwagi na konieczność zaokrąglania lub sfazowania ich obrzeży. [podobne: jazda nissan gtr, leaseplan aukcje, sprawność przekładni ]
Przekładnie o stale zazębionych kołach zębatych, powszechnie obecnie stosowane w skrzynkach biegów samochodów osobowych i ciężarowych, są sprzęgane za pomocą sprzęgieł kłowych lub zębatych, sprzęgieł zębatych z synchronizatorami, sprzęgieł klinowych lub sprzęgieł ciernych.
Sprzęgło kłowe, osadzone na wielowypuście walu głównego, może być przesuwane poosiowo, lecz obraca się zawsze wraz z wałem. Rowek na obrzeżu zewnętrznym służy do prowadzenia widełek przesuwkowych. Sprzęgło kłowe, obustronne ma na powierzchniach czołowych (prostopadłych do osi wału) wewnętrzne wieńce zębate, współpracujące z zewnętrznymi wieńcami zębatymi na czołowych powierzchniach sprzęganych kół zębatych.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: jazda nissan gtr leaseplan aukcje sprawność przekładni