wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Zapadkowe urządzenie blokujące

Posted in Bez kategorii  by admin
Luty 19th, 2018

Tego rodzaju urządzeń nie stosuje sie tylko w trzystopniowych skrzynkach biegów. W takiej skrzynce biegów dźwignia do zmiany biegów ma bowiem tylko cztery różne położenia robocze, a bieg tylny włącza się z reguły przesuwając dźwignie zmiany biegów w kierunku przeciwnym do kierunku włączania biegu pierwszego. Zapobiega to w praktyce możliwości przypadkowego włączenia biegu tylnego.
Natomiast w skrzynce biegów o liczbie stopni większej niż trzy urządzenie blokujące jest niezbędne, ponieważ dźwignia zmiany biegów może zajmować pięć lub więcej różnych położeń roboczych. W takim przypadku włączając bieg tylny przesuwa się zwykle dźwignię zmiany biegów w bok, a następnie w tym samym kierunku co i podczas włączania jednego z biegów do jazdy w przód. Działanie urządzenia blokującego polega zwykle na uniemożliwianiu przesunięcia dźwigni zmiany biegów w bok, do położenia włączenia tylnego biegu, bez wykonania dodatkowej czynności, np. wywarcia dodatkowego nacisku. Mechanizm urządzenia zabezpieczającego przed omyłkowym włączeniem biegu tylnego jest na ogól bardzo prosty.
Zapadkowe urządzenie blokujące. Dźwignia zmiany biegów zaopatrzona jest w cięgło z zapadką w postaci zagiętej płytki, dociskanej ku dołowi sprężyna. Płytka ta opiera się o występ widełek tylnego biegu, uniemożliwiając wpiecie dolnego końca dźwigni we wgłębienie widełek. Dolny koniec dźwigni może swobodnie wchodzić we wgłębienia innych widełek, a wiec urządzenie blokujące nie utrudnia włączania dowolnego biegu do jazdy w przód. Przed włączeniem tylnego biegu konieczne jest podniesienie do góry zapadki za pomocą dźwigienki, znajdującej gie obok gałki dźwigni zmiany biegów. Dopiero wówczas można wprowadzić dolny
koniec dźwigni zmiany biegów we wgłębienie widełek blokujące (samochód F SC Lublin) tylnego biegu.
Sprężynowe urządzenie blokujące, zabezpieczające przed omyłkowym włączeniem tylnego biegu, pozwala na włączenie biegu tylnego dopiero po wywarciu zwiększonego nacisku na dźwignie zmiany biegów. W widełkach zamocowanych na wodziku służącym do włączania pierwszego i tylnego biegu znajduje się luźno osadzony sworzeń odpychany przez sprężyne. Dolny koniec dźwigni zmiany biegów może wejść we wgłębienie widełek biegu dopiero po przesunięciu sworznia w bok. Tym samym podczas włączania biegu tylnego lub pierwszego trzeba znacznie silniej naciskać na dźwignie zmiany biegów niż w razie włączania innych biegów. [więcej w: wypożyczalnia samochodów Warszawa, wynajem samochodów, wypożyczalnia samochodów ]
Mechaniczne sterowanie odległościowe skrzynki biegów jest obecnie najbardziej rozpowszechnione, przy czym wybierak znajduje się pod kołem kierownicy ub w pokrywie skrzynki biegów. Jeżeli wybierak jest umieszczony w obudowie umocowanej na kolumnie kierownicy lub w desce rozdzielczej, do włączania pierwszego i tylnego biegu oraz drugiego i trzeciego biegu służą oddzielne cięgła.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: wynajem samochodów wypożyczalnia samochodów wypożyczalnia samochodów Warszawa