wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Zastosowanie sprzęgieł hydrokinetycznych

Posted in Bez kategorii  by admin
Wrzesień 22nd, 2018

Rozdzielcze sprzeglo cierne pracuje według zasady zwykłego zespołu jednotarczowego, z tym jednak, że dzięki zastosowaniu dwóch niezależnych tarcz sprzęgła i sprężyny centralnej dwustronnego działania napęd może być przenoszony albo wprost na wał wejściowy skrzynki biegów, albo na wbudowane w nią sprzęgło hydrokinetyczne.
Podczas zbliżania tarczy dociskowej do koła zamachowego zaciśnięta zostaje tarcza bezpośredniego przeniesienia. Kiedy tarcza dociskowa zajmuje położenie środkowe, sprzęgło rozdzielcze w ogóle nie przenosi napędu. Natomiast wskutek oddalania tarczy dociskowej od koła zamachowego ulega zaciśnięciu tarcza sprzęgła hydrokinetycznego.
Na uwagę zasługuje wykonanie sprężyny centralnej, zastosowanej w omawianym sprzęgle rozdzielczym. Składa się ona z dwóch stożkowych tarcz spreżystych, które po przyłożeniu obrzeżami w stanie swobodnym tworzą bryłę przestrzenną przypominającą dwa stożki ścięte, stykające się) podstawami, a po ściśnięciu przybierają kształt dokładnie płaskiego pierścienia.
Sprężyna taka ma w pełni symetryczną charakterystykę, czyli podczas wyginania się, bez względu na kierunek odkształcenia, Wywiera ona swym obrzeżem takie same naciski. W położeniu środkowym, gdy obie tarcze stożkowe są dokładnie płaskie a ich naciski znoszą się wzajemnie, sprężyna tego rodzaju nie działa, a wiec nie naciska ani na pierścień oporowy, ani na pokrywę.
Podczas pracy silnika sprzęgło hydrokinetyczne nie daje możliwości szybkiego i całkowitego odłączenia silnika od mechanizmów napędowych. Z tego względu w pojazdach samochodowych sprzęgło hydrokinetyczne znajduje zastosowanie tylko w następujących układach :
— ze zwykłą skrzynką biegów o przekładniach zębatych okresowo zazębianych, jeżeli jednocześnie jest stosowane dodatkowe sprzęgło cierne, umożliwiające zmianę biegów. [przypisy: jazda nissan gtr, leaseplan aukcje, sprawność przekładni ]
Jeżeli całkowite przełożenie w układzie napędowym jest stałe, zakres eksploatacyjnych prędkości biegu silnika pokrywa zwykle jedynie część wymaganego zakresu szybkości jazdy. Ponadto zakres eksploatacyjnych obciążeń silnika jest stosunkowo wąski. Tym samym wymagany, dość rozległy zakres zmienności momentu obrotowego na kolach pędnych samochodu oraz niezbędny zakres ich prędkości obrotowych uzyskać można jedynie przez zmienianie całkowitego przełożenia składu napędowego, odpowiednio do chwilowych warunków ruchu.
Wymienione okoliczności zmuszają do stosowania specjalnego zespołu wbudowanego w układ napędowy, tzw. skrzynki biegów, która pozwala na zmienianie w potrzebny sposób całkowitego przełożenia w układzie napędowym. Skrzynka biegów umożliwia ponadto jazdę do tylu, ponieważ przez włączenie tzw, biegu tylnego ulega zmianie na przeciwny kierunek obrotu wału napędowego. Dodatkowe istotne zadanie skrzynki biegów polega na odłączaniu silnika od układu napędowego (wskutek przerzucenia dźwigni zmiany biegów w tzw. położenie neutralne), co umożliwia rozruch i prace silnika podczas postoju pojazdu, choć sprzęgło po zostaje włączone,
Podczas użytkowania samochodu w ciężkich warunkach terenowych (np. jazda po bezdrożach, roboty ziemne itp.) nie wystarcza wyposażenie go w zwykłą skrzynkę biegów. W takich przypadkach konieczne jest zaopatrzenie pojazdu w dodatkową skrzynkę przekładniową, tzw. skrzynkę terenową, która wraz ze skrzynką biegów pozwala na uzyski wanie bardzo dużych całkowitych przełożeń w układzie napędowym. W samochodzie o napędzie na wszystkie koła, aby umożliwić w sprzyjających warunkach wyłączanie napędu niektórych kół, stosuje się ponadto tzw. skrzynkę rozdzielczą, która niekiedy spełnia jednocześnie zadania skrzynki terenowej.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: jazda nissan gtr leaseplan aukcje sprawność przekładni