wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa
wypożyczalnia i wynajem samochodów Warszawa

Zwolnice (reduktory)

Posted in Bez kategorii  by admin
Luty 17th, 2018

Kierowca przełącza przekładnię przyspieszającą przy użyciu dźwigni ręcznej, sterującej zawór rozrządczy, który umożliwia łączenie przedniej przestrzeni roboczej siłownika z rura ssącą silnika, a tylnej — z atmosfera, albo odwrotnie. Jeżeli silnik pracuje, odpowiednio do kierunku działania różnicy ciśnień przepona wygina się i poprzez tłoczysko przemieszcza przesuwkę sprzęgła kłowego.
Wejściowa przekładnia przyspieszająca. Niekiedy samoczynną przekładnię przyspieszającą wbudowuje się pomiędzy sprzęgłem głównym i skrzynką biegów. Przekładnia taka, zwykle w postaci przekładni planetarnej, najczęściej stanowi podzespół skrzynki biegów, osłonięty wspólną obudową wraz z jej przekładniami.
Zwolnica (lub reduktor) jest to dodatkowy zespół napędowy, który pracując stale lub okresowo z przełożeniem zwalniającym dodatkowo zwiększa całkowite przełożenie układu napędowego, uzyskiwane dzięki skrzynce biegów i przekładni głównej. Zadanie zwolnicy polega na zwiększaniu siły napędowej pojazdu bez podwyższania mocy silnika, czyli na zwiększaniu zdolności pojazdu do pokonywania oporów ruchu, kosztem zmniejszania szybkości jazdy. [hasła pokrewne: wypożyczalnia samochodów katowice, wypożyczalnia samochodów lublin, Wynajem autokarów ]
Wśród zwolnic, z uwagi na przeznaczenie i sposób działania rozróżnia się ogólnie dwie odmiany:
— zwolnica stała, czyli dodatkowa przekładnia pracująca stale z określonym przełożeniem zwalniającym; zwolnicę stałą wbudowuje się w moście napędowym: w przekładnię główną, pomiędzy mechanizmem różnicowym i wałami pędnymi (tzw. polosiami) lub pomiędzy walami pędnymi mostu i piastami kół pędnych, albo w piastach kół pędnych,
— zwolnica nastawna, czyli dodatkowy zestaw przekładni, który okresowo może pracować z przełożeniem bezpośrednim lub przełożeniem zwalniającym, albo wybranym spośród dwóch różnych przełożeń zwalniających; zwolnica nastawna może stanowić oddzielny zespól napędowy (tzw. skrzynka terenowa) wbudowany pomiędzy skrzynką biegów a mostem napędowym, albo dodatkowy zestaw przekładni w skrzynce biegów; zadania zwolnicy nastawnej spełniać może również dwu- lub trzystopniowa nastawna przekładnia główna w moście napędowym.
Dodatkowe przełożenie zwalniające powoduje poważne obciążenia kół zębatych, wskutek czego konieczne jest odpowiednio wytrzymałe ułożyskowanie przekładni zwolnicy. Z tego względu do łożyskowania kół zębatych zwolnic stosowane są głównie łożyska stożkowe, a rzadziej łożyska kulkowe lub łożyska walcowe. Wbudowanie w układ napędowy zwolnicy stanowiącej oddzielny zespół umożliwia zastosowanie zwykłej cztero- lub pięciostopniowej skrzynki biegów nawet w pojeździe terenowym o szczególnie dużej zdolności pokonywania oporów ruchu. Obecnie spotyka się najrozmaitsze wykonania skrzynek terenowych, dwu-, trzy- a nawet wielostopniowych, często synchronizowanych, które swą konstrukcją przypominają zwykłe skrzynki biegów. Niekiedy jeden ze stopni skrzynki terenowej stanowi przekładnia przyspieszająca.

Tagi: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Wynajem autokarów wypożyczalnia samochodów katowice wypożyczalnia samochodów lublin